فروش ملک و اقدامات حقوقی پس از آن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدت زمان انجام مراحل دریافت مالیات تقریبا یک هفته است و معمولا در سه نوبت برای تشکیل پرونده، پرداخت فیش و گرفتن برگ مفاصا حساب مالیات باید به اداره مالیات مراجعه شود.
فروش ملک و اقدامات حقوقی پس از آن

امروزه افراد زیادی اقدام به فروش ملک می‌کنند. فروش ملک کار پیچیده‌ای نیست و در صورت آگاهی از قوانین و یکسری نکات به راحتی انجام‌پذیر است. اما گاهی افراد به دلیل ناآگاهی یا کلاهبرداری‌های متعدد، با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد. برای آشنایی بیشتر با این نکات با دلتا مگ همراه باشید.

فروش ملک

همانطور که گفته شد در فروش ملک نکاتی وجود دارد که توجه به آن لازم است. در ذیل به بخشی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • اولین مرحله اقدامات حقوقی پس از فروش ملک، مراجعه به دفترخانه قید شده در مبایعه‎‌نامه است. در این مرحله دفترخانه به فروشنده دو نامه برای مراجعه به اداره دارایی و شهرداری خواهد داد.
  • اگر خریدار بخواهد وام بانکی دریافت کند، تعیین دفترخانه بر عهده بانک مربوطه است. فروشنده پس از اخذ معرفی‌نامه‎ بانک به دفترخانه مراجعه و نامه‌‎های مربوط به دارایی و شهرداری را دریافت می‎‎‌کند.

فروش ملک

  • اگر ملک اوقافی باشد برای فروش آن باید از اداره اوقاف مجوز فروش گرفت.
  •  در صورتی‌ که خریدار در زمان مقرر در دفترخانه برای تنظیم سند حاضر نشد، فروشنده می‌‎تواند از دفترخانه صدور گواهی عدم حضور را درخواست کند.
  •  در صورتی‌ که مدارک لازم برای تنظیم سند آماده شد می‎‌توان با مراجعه به دفترخانه برای تنظیم سند اقدام کرد.
  •  فروشنده باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، برای گرفتن مفاصاحساب مراجعه و مدارکی از قبیل اصل سند و کارت ملی مالک و نامه دفترخانه را همراه داشته باشد. در صورتی‌که برای گرفتن مفاصاحساب گواهی پایان‎‌کار نداشته باشد ملزم به دریافت پایان‌‎کار از شهرداری است که در حالت عادی یک تا دو روز زمان می‎‌برد. هزینه‎‌هایی که باید پرداخت شود شامل عوارض نوسازی و پسماند و آموزش و پرورش و … است.
مطلب پیشنهادی:  تهران، گران ترین پایتخت جهان در حوزه مسکن

دریافت مالیات

دریافت مالیات

در این مرحله افراد باید به اداره مالیات مربوط‌ به منطقه برای گرفتن مفاصاحساب مالیات مراجعه کنند. هم‌چنین باید مدارکی از قبیل اصل سند مالکیت و بنچاق و پایان‌‎کار دارای اعتبار و در صورت نداشتن پایان‎‌کار، فیش عوارض همان سال و کپی کارت ملی خریدار و فروشنده و در صورت ورثه‌ای بودن ملک، برگ انحصار وراثت و مالیات‌ بر ارث را همراه داشته باشند.

مطالعه بیشتر: مطلب «چک تخلیه و نکات معاملاتی مربوط به آن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …