چک تخلیه و نکات معاملاتی مربوط به آن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چک تخلیه از موضوعاتی است که در اجاره ملک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر با چک تخلیه آشنا نیستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
همه چیز درباره چک تخلیه

گاهی در پایان قرارداد اجاره برای طرفین معامله مشکلاتی بوجود می‌آید و یا به اختلاف بر می‌خورند. حال برای حل این اختلافات، قواعدی را در نظر گرفته است که بر اساس آنها بتوان سریع تر تشخیص داد حق با چه کسی است. مستاجر در زمان تنظیم قرارداد مبلغی را به عنوان رهن به مالک (موجر) می‌پردازد. این مبلغ به صورت قرض الحسنه نزد موجر تا پایان قرارداد باقی خواهد ماند.

در زمان پایان قرارداد، مستاجر در ازا تخلیه ملک، مبلغ رهن را از موجر پس می‌گیرد. حتی اگر قرارداد اجاره برای چند دفعه متوالی تمدید شود، در نهایت هر زمان که موجر درخواست تخلیه کند یا خود مستاجر تمایل به تخلیه داشته باشد، موجر باید مبلغ رهن را به مستاجر پرداخت کند.

اجاره آپارتمان

چک تخلیه چیست؟

یکی از دغدغه‌های مالکین ملک اجاره‌ای، پرداخت به موقع اجاره‌بها و تخلیه به موقع ملک در صورت پایان قرارداد اجاره است. مالکین برای اینکه از این جهت آسوده خاطر شوند در زمان تنظیم قرارداد اجاره از مستاجر چکی را به عنوان چک تخلیه دریافت می‌کنند. در واقع این چک به نحوی پرداخت اجاره بها و تخلیه به موقع ملک را تضمین خواهد کرد. این چک بیشتر در قراردادهای اجاره اماکن تجاری از مستاجر گرفته می‌شود.

طرز نوشتن چک تخلیه

  • حتما باید شماره سریال و مشخصات کامل چک در قرارداد ذکر شود.
  • بهتر است روی چک نوشته شود که این چک بابت تضمین تخلیه به موقع ملک اجاره‌ای یا پرداخت به موقع اجاره در وجه موجر صادر شده است.
  • حتما عبارت “حواله کرد” را خط بزنید و به هیچ وجه چک ضمانت را در وجه حامل صادر نکنید.
مطلب پیشنهادی:  پیگیری سرقت کارت بانکی

در زمان پایان قرارداد اجاره، اگر قرارداد اجاره توسط دو شاهد امضا شده و سرقفلی نداشته باشد، مالک می‌تواند در شورای حل اختلاف محل وقوع ملک، درخواست تخلیه ملک را مطرح کند. در این صورت مالک باید مبلغ ودیعه (پول پیش) مستاجر را به صندوق دادگستری که شورای حل اختلاف معرفی می‌کند، واریز کند سپس شورا ظرف 10 الی 15 روز اقدام به تخلیه ملک می‌کند.

اجرا گذاشتن چک تخلیه

اجرا گذاشتن چک تخلیه

اگر شرطی بر روی چک درج شود، مثل آن که بر روی چک نوشته شود این چک برای ضمانت تخلیه ملک اجاره‌ای صادر شده است، چک وصف کیفری خود را از دست داده و صرفا از طریق حقوقی قابل پیگیری خواهد بود. این چک را هم می‌توان از طریق دادگاه عمومی هم از طریق اجرا ثبت به اجرا گذاشت. برای پیگیری چک از طریق اداره ثبت، باید بتوانید از صادرکننده آن ملکی برای توقیف به ادره ثبت معرفی کنید.

مطالعه بیشتر: مطلب «مشارکت در ساخت و ساز و خطرات آن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …