همه چیز درباره مالیات ساخت و ساز

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از دیگر معافیت‌هایی که دولت برای ساخت و ساز در نظر گرفته، معافیت مالیاتی خالی بودن خانه است. اما برخی از افراد از این مسئله سوءاستفاده کرده و خانه‌های خریداری شده را استفاده نمی‌کنند تا سود و قیمت بیشتری عایدشان شود. به همین منظور دولت نیز تنها برای اولین سال خالی بودن خانه مالیاتی دریافت نمی‌کنند.
نهضت ملی مسکن

اگر تصمیم به ساخت و ساز گرفتید، این نکته را فراموش نکنید که باید مالیاتی را برای آن به دولت پرداخت کنید. البته که در این مورد استثناهایی نیز وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این نوع مالیات تا انتهای این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز

طبق قوانین مالیات‌های مستقیم، تمام ساخت و ساز‌ها شامل 15 تا 25 درصد مالیات می‌شوند. این مالیات باید از سودی که از فروش اولین واحد مسکونی بدست می‌آید، پرداخت شود. نحوه‌ محاسبه مالیات بر ساخت و ساز بدین‌گونه است که هزینه زمین و هزینه‌های ساخت و ساز را از قیمت نهایی فروش آپارتمان‌ها کم کرده و سود به دست آمده مشمول مالیات بساز و بفروشی خواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز

این تصویب‌نامه تنها شامل واحدهایی می‌شود که پروانه ساختمانی آن‌ها از سال 95 به بعد صادر شده‌است. در نتیجه موظف‌اند که مالیاتی که تعیین شده‌است را در موعد مقرر پرداخت کنند. اما افرادی که قبل از سال 95 یعنی در سال 94 موفق به اخذ پروانه ساخت و ساز واحدهای مسکونی شده‌اند، مشمول این قانون نمی‌شوند. این افراد از معافیت مالیاتی ساخت و ساز برخوردار هستند.

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی به این صورت است که تمامی سازندگان حقیقی اعم از انبوه سازان و خرده سازان باید مبلغی معادل 15 تا 25 درصد سود حاصل از فروش اولین واحد مسکونی ساخته شده را به عنوان مالیات بساز و بفروشی به دولت اختصاص دهند.

مطلب پیشنهادی:  تدبیر دولت برای نوسازی بافت های فرسوده

مالیات بر ساخت و ساز

سازندگان حقوقی که همان شرکت‌های ساختمانی دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه هستند، باید 25 درصد از سود حاصل از فروش واحدهای نوساز را به عنوان مالیات بساز و بفروش به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. مالیاتی که برای شرکت‌های تعاونی مسکن تعیین شده حدود 18.75 صدم درصد از سود ساخت و فروش املاک نوساز آنهاست؛ که باید این مقدار تعیین شده را به سازمان امور مالیات اختصاص دهند.

معافیت مالیاتی بساز و بفروش‌ها در شهرهای کوچک

مالیات ساخت و سازها طی شرایط خاصی اعمال می‌شود و برخی از افراد که دارای این شرایط نیستند از لیست مالیات دهندگان خارج می‌شوند. براساس تصویب‌نامه سازمان امور مالیاتی کشور، شهرهای بالای 100 هزار نفر باید مالیات بساز و بفروش بپردازند.

شهرهایی که جمعیت آن‌ها از 100 هزار نفر کمتر باشد، از مالیات ساخت و ساز معاف هستند. در غیر این صورت باید مقداری از سود فروش واحدها را به مالیات بساز و بفرش اختصاص دهند.

مطالعه بیشتر: مطلب «بیشترین خانه های خالی در شمال تهران» را در دلتامگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …