ادامه روند تورمی در بازار مصالح ساختمانی

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نتایج نخستین نظرسنجی رسمی از فعالان ساختمانی کشور در سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده ادامه روند تورمی در بازار مصالح ساختمانی است.
بازار ساخت و ساز مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، تازه‌ترین نظرسنجی از فعالان ساختمانی کشور، نشان‌دهنده کاهش چشمگیر فعالیت‌های ساختمانی در کشور و ادامه تورم در بازار مصالح ساختمانی دارد.

این نظرسنجی که نتایج آن در قالب یک شاخص اقتصادی با عنوان «شامخ ساختمان» هر ماه منتشر می‌شود، حاوی ۱۲ پرسش است که تعدادی از شرکت‌های معتبر فعال در حوزه ساخت‌و‌ساز به آنها پاسخ می‌دهند. نمایندگان این شرکت‌های بر اساس داده‌های موثق از وضعیت کاری خود در ماهی که گذشت و برآوردی که از فعالیت در یک ماه پیش‌رو (اردیبهشت ۱۴۰۱) دارند، باید یکی از سه گزینه «بهبود یافته»، «بدتر شده» یا «تغییری نکرده» را به‌عنوان جواب انتخاب کنند.

تلاطم قیمت در بازار مصالح ساختمانی از سال ۹۹ آغاز شد اما در سال گذشته بر شدت این تلاطم افزوده شد و بازار مصالح به عنوان یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای بالادست بخش مسکن شناسایی شد.

با این حال اواخر سال گذشته تحت تاثیر انتشار اخبار مثبت درباره کسب نتیجه مثبت از مذاکرات احیای برجام و به دنبال آن کاهش ریسک ناشی از این متغیر غیراقتصادی در بازارهای مختلف از جمله مسکن، از میزان تورم مصالح به‌طور محسوس کاسته شده بود.

تورم در بازار مصالح ساختمانی

اما توقف طولانی‌مدت مذاکرات یکی از عواملی است که در ایجاد انتظارات تورمی در بازار مصالح امسال نقش داشته است. در صورتی که به هر دلیل این انتظارات منفی در بازار ادامه پیدا کند، تبعات آن به شکل افزایش قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان و پیش‌فروش واحدهای نوساز یا در حال ساخت در بازار مسکن طی ماه‌های آینده ملموس می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  رکورد قیمت مسکن شکسته شد!

ثبات در بازار مسکن رخ می‌دهد؟

اما اگر انتظارات تورمی از طریق کاهش ریسک متغیر غیراقتصادی مهار شود، امسال می‌تواند دومین سال ثبات در بازار مسکن باشد و طی ماه‌های آتی نوسان ماهانه قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم عمومی ماهانه شود تا به این ترتیب به تدریج از قیمت واقعی مسکن کاسته شود.

ادامه روند ثبات قیمت در بازار مسکن حتی اگر همراه با رکود معاملاتی باشد، از این جهت اهمیت دارد که این فرصت را برای متقاضیان مسکن ایجاد می‌کند که نسبت به ترمیم قدرت خرید خود اقدام کنند و آماده ورود به بازار و خرید خانه در شرایط غیرتورمی شوند.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت اجاره در تهران و سایر شهرها چقدر افزایش یافت؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …