شرایط تحویل ملک به خریدار و نکات آن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر شما ملکی خریداری کرده‌اید و فروشنده آن را در تاریخ معین‌ شده تحویل نداده است، می‌توانید برای تسلیم ملک از طریق مراجع قانونی اقدام کنید.
شرایط تحویل ملک به خریدار و نکات آن

خرید و فروش ملک به دلیل اینکه مبالغ بالایی در آن رد و بدل می‌شود، از حساسیت‌های بسیاری برخوردار است و عدم دقت در مسائلی هرچند جزئی باعث ایجاد خسارت‌هایی جدی خواهد شد. به همین دلیل برای خریدار و فروشنده قوانین و حقوقی در نظر گرفته‌شده است تا هنگام خرید و فروش و تحویل ملک به مشکل بر نخورند. برای آگاهی از این قوانین با دلتامگ همراه باشید.

 نکات تحویل گرفتن خانه

طبق این قوانین تا زمان تحویل ملک به خریدار، قرارداد کامل‌شده، محسوب نمی‌شود. در واقع تحویل ملک، ساز و کارهای خاص خودش را دارد.

قوانین مربوط به شرایط و زمان تحویل ملک در قبال بدقولی یا کارشکنی فروشنده از خریدار حمایت می‌کند. تحویل ملک به خریدار در موعد مقرری که در قرارداد ذکر شده، وظیفه‌فروشنده است. تحویل ندادن به موقع آپارتمان یا هر نوع ملک دیگر، پیگرد قانونی دارد و خریدار می‌تواند از طریق راهکارهای قانونی این مشکل را پیگیری کند. به این نکته توجه داشته باشید که بعد از نوشتن قرارداد و پرداخت 90 درصد ثمن معامله، نوبت به رسید تحویل ملک می‌رسد که در این مواقع توصیه می کنیم که فرم صورت جلسه تحویل را حتما با دقت مطالعه کنید و آن را امضا کنید.

تحویل ملک

پیگیری خسارت، تاخیر یا عدم تحویل ملک به خریدار

اگر شما ملکی را خریداری کرده‌اید و با عدم تخلیه ملک توسط فروشنده مواجه‌شده‌اید، می‌توانید از دادگاه و مراجع قضایی درخواست کنید تا وی را ملزم به تخلیه و تحویل ملک کند. اما ابتدا باید بتوانید وقوع معامله را اثبات کرده و سپس پرداخت ثمن آن را نیز تایید کنید.

مطلب پیشنهادی:  نکات قانونی تغییرکاربری ملک از مسکونی به تجاری

محاسبه خسارت در صورت عدم تخلیۀ ملک توسط فروشنده

مبلغ خسارت تاخیر در تسلیم ملک به خریدار، با توافق طرفین و بر حسب روز یا ماه در قرارداد گنجانده می‌شود. به طور مثال خریدار متعهد می‌شود به ازای هر یک روز تاخیر در زمان تحویل کلید به خریدار، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به عنوان جریمه بپردازد. در ضمن چنانچه زمان انجام معامله برخی شروط طرفین معامله مثلا تاریخ تحویل به صورت شفاهی و در حضور حداقل دو شاهد گفته‌شده باشد، این شروط نیز لازم الاجرا هستند و در دادگاه می‌توان به آنها استناد کرد.

محاسبه خسارت در صورت عدم تخلیۀ ملک توسط فروشنده

چنانچه در قرارداد، در مورد خسارت دیرکرد و تاخیر چیزی ذکر نشده باشد، مشتری می‌تواند برای قدم اول درخواست الزام به ایفای تعهد بدهد و پس از مدتی دادخواستی مبنی بر دریافت خسارت تاخیر در انجام تعهد را به دادگاه ارائه کند. در این صورت برای تعیین خسارت، پرونده به کارشناسان دادگستری ارجاع‌داده می‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که مشتری در صورتی می‌تواند در خصوص تخلیه نکردن ملک توسط فروشنده به دادگاه شکایت کند، که خود به تمام تعهداتش عمل کند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت مشترکات و مشاعات ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …