تفاوت مشترکات و مشاعات ساختمان

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مواردی که زندگی آپارتمان نشینی را برای ساکنان بسیار راحت‌تر می‌کند و در تضمین آرامش آن تا حدود زیادی تاثیرگذار است آگاهی به قوانین مربوط به مشترکات ساختمان و نکات حقوقی مربوط به آن است.
تفاوت مشترکات و مشاعات ساختمان

در مالکیت حقوقی ساختمان واژه‌ها و اصطلاحاتی وجود دارد که آگاهی از آنان برای ساکنین یک آپارتمان بسیار ضروری است. از اصطلاحات مهم در این بخش می‌توان مشترکات و مشاعات ساختمان‌ را نام برد. شاید افراد زیادی با این اصطلاحات آشنا باشند اما تفاوت آن را ندانند. در صورتی که می‌خواهید با تعاریف و نکات حقوقی مربوط به این قسمت‌ها آشنایی پیدا کنید تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

مشترکات و مشاعات ساختمان‌ها

مشترکات به قسمت‌هایی از یک ساختمان گفته می‌شود که تمام مالکان به نسبت قسمت اختصاصی که در اختیار دارند می‌توانند از آن استفاده کنند و حق استفاده آن به یک یا چند آپارتمان خاص یا محل کار مخصوص مربوط نمی‌شود.

مشترکات و مشاعات ساختمان‌ها

به طور کلی بخش‌هایی از یک ساختمان که نام آن‌ها در سند مالکیت به عنوان ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکان قید نشده باشد از جمله قسمت‌های مشترک به حساب می‌آید. مگر این که به خاطر عرف، در تعلق آن به بخش معینی شک و تردید وجود داشته باشد. در واقع دو کلمه مشاعات ساختمان‌ها و مشترکات که گاهی اوقات به اشتباه به یک معنی به کار برده می‌شوند با یکدیگر تفاوت دارند و رابطه میان این دو واژه به معنی عموم و خصوص مطلق می‌باشد.

مطلب پیشنهادی:  چند نکته مهم پیرامون قانون سرقفلی در سال جدید

طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، قسمت‌های مشترک به قسمت‌هایی از ساختمان گفته می‌شود که حق استفاده آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نیست. در واقع به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آن‌ها تعلق می‌گیرد.

مشاعات ساختمان

بر اساس قوانین آپارتمان نشینی هر مالک باید سهمی معادل نسبت مساحت اختصاصی آپارتمان به کل بخش‌های اختصاصی دیگران بپردازد. در صورتی که افرادی از قسمتی از مشترکات به صورت اختصاصی استفاده می‌کنند بر اساس قانون باید هزینه استفاده از آن را بپردازند. همچنین افراد ساکن در ساختمان می‌توانند از تنظیم قرارداد برای محاسبه سهم هر یک از مالکان استفاده کنند. راه دیگر این است که افراد بر سر این که برخی هزینه‌های قسمتی از ساختمان را تعدادی از مالکان بر عهده بگیرند به توافق برسند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …