پلتفرم های آنلاین در بازار مسکن چه نقشی دارند؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناس مسکن معتقد است پلتفرم‌های آنلاین مسکن نمی‌توانند سوداگری در بخش مسکن را به طور کامل از بین ببرند، اما مهم‌ترین و مثبت‌ترین عملکردی که این پلتفرم‌ها می‌توانند داشته باشند، این است که جریان اطلاعات را شفاف می‌کنند.
پلتفرم های آنلاین مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، قیمت خرید و فروش آپارتمان و اجاره از اواخر اردیبهشت ماه سال  ۹۹ و به دستور دادستانی از پلتفرم های آنلاین مسکن، وب سایت‌ها و پلتفرم های اینترنتی حذف شد.

دلیل این اقدام این بود که وزارت صمت معتقد بود درج آگهی در سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین باعث ایجاد یک هیجان کاذب در بازار مسکن می‌شود. اما بعد از گذشت مدتی مجدد قیمت‌ها به آگهی‌ها بازگشت.

فردین یزدانی، کارشناس مسکن معتقد است که پلتفرم های آنلاین مسکن نمی‌توانند سوداگری در بخش مسکن را به طور کامل از بین ببرند، او عنوان کرد: مهم‌ترین و مثبت‌ترین عملکردی که این پلتفرم‌ها می‌توانند داشته باشند، این است که جریان اطلاعات را شفاف می‌کنند.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: پلتفرم‌های مسکن هزینه‌های جانبی و مبادلات را کاهش می‌دهند و یک مقداری از ناکارآمدی موجود در بازار بنگاه‌ها را کم می کنند.

پلتفرم های آنلاین مسکن

او بر این باور است که پلتفرم‌ها نه تنها مزاحم نیستند؛ بلکه یک گام به پیش هستند و شیوه‌های نوین مبادلات را جایگزین می‌کنند به همین جهت، ممنوعیت درج قیمت خودرو و مسکن در آگهی‌های آنلاین تأثیر منفی داشته است.

به گفته یزدانی، می‌توان یک جریان رگولاتوری و فضای قانون‌مندی و سیستمی مدیریتی را برای بازار مسکن در پلتفرم‌ها تعیین کرد تا بتواند با استفاده از پالایش آگهی‌ها یک اطمینان خاطر و ضمانت لازم را در خریدار و فروشنده ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی:  تا به امروز چه میزان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد؟

اشکان آرماندهی مدیرعامل یک پلتفرم آنلاین خرید و فروش مسکن و سایر کالاها می‌گوید: از سال ۹۸ بحث قیمت سازی در حوزه خودرو مطرح شد، این پلتفرم به این سمت رفت که بتواند مکانیزمی برای مدیریت قیمت آگهی‌ها ایجاد کند. در همین راستا در مراکز تعویض پلاک نیرو مستقر کرده و بر اساس مدل و تیپ، قیمت خودرو را احصا کرده و الگوریتم قیمت‌گذاری ایجاد کردیم.

آرماندهی خاطرنشان کرد: در مسکن پیش از دو سال است که به دنبال این موضوع هستیم. با وزیر وقت از طریق اداره ثبت اسناد و کمیسیون عمران مجلس پیگیری کردیم تا به یک مکانیزم در قیمت مسکن برسیم که البته پیچیده‌تر است. در مسکن المان‌های مختلفی تأثیرگذار است. به هر حال اما باید از جایی شروع کنیم و نهادی که قیمت معاملات دارد آنها را در اختیار بگذارد و به ما کمک کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «اولین شهرک خصوصی کشور ساخته خواهد شد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …