مدت زمان خرید مسکن به 66 سال رسید

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اخیرا علیرضا زاکانی شهردار تهران، طول زمان خرید مسکن برای حقوق‌بگیران را ۶۶ سال عنوان کرد و گفت که خرید خانه برای این افراد به آرزو تبدیل شده است.
مدت زمان خرید مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی با بیان اینکه امروز مسکن به بلای جان مردم تبدیل شده و دو سوم حقوق حقوق بگیران را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: رشد عجیب و غریب قیمت مسکن طی سال‌های اخیر باعث شده حدود دو سوم درآمد مردم به مسکن اختصاص پیدا کند و امکان خرید آپارتمان و خانه برای مردم بسیار سخت شود.

این در حالی است که مطابق آمار بانک مرکزی، قیمت خانه در شهر  تهران ۶ برابر شده و از متری ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان در پایان سال ۱۳۹۶ به ۳۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان رسیده است.

در همین رابطه یک کارشناس بازار مسکن، راهکار میان‌بر خانه‌دار کردن اقشار متوسط و پایین را خرید متری مسکن دانست. او معتقد است که در شرایط فعلی بسیاری از افراد توانایی خرید آپارتمان را ندارند. از طریق نظام پس‌انداز هم بعضا دهه‌ها طول می‌کشد تا فردی بتواند خانه‌دار شود.

مدت زمان خرید مسکن

سعید لطفی یکی از راه‌حل‌های خانه‌دار شدن در شرایط تورمی، ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه‌های خود دانست و گفت: در سطح کلان، دولت می‌تواند شرکت‌هایی را حمایت کند که پول‌های اندک خانواده‌ها را جمع‌آوری کنند. نقش دولت در این بین صیانت از سرمایه‌های مردم است. خانوارها به تدریج سرمایه خود را در صندوقی که برای خودشان تشکیل می‌شود واریز و اقدام به خرید متری مسکن از طریق خرید برگه‌های سهام می‌کنند. بنابراین با رشد قیمت مسکن، سهام افراد نیز با ارزش می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  عدم واریز وام مسکن با نرخ سود 5 درصدی

وی با بیان این‌که آن‌چه هم‌اکنون به شکل پیش‌فروش مسکن وجود دارد مدل سنتی سرمایه‌گذاری در بازار املاک است گفت: مدل پیش‌فروش به خانوارها کمک می‌کند تا از تورم‌های آتی بازار مسکن تا حدودی در امان بمانند. البته قانون پیش‌فروش ایراداتی دارد که سال‌هاست درباره آن صحبت می‌شود اما به نتیجه خاصی نرسیده و به همین دلیل بازار مسکن از این مکانیزم تامین مالی محروم شده است.

لطفی تاکید کرد: در بحث فروش متری مسکن در بورس کالا نیازی نیست که پول یک واحد مسکونی به طور کامل پرداخت شود. بورس ضمانت تحویل به‌موقع واحد را می‌دهد و اگر سازنده به تعهدات خود عمل نکند باید خسارت بپردازد. این اوراق که با عنوان اوراق سلف از آن یاد می‌شود متناسب با قیمت مسکن رشد می‌کند. مزیت دیگر آن قدرت نقدشوندگی است. هم‌چنین سرمایه‌ها به بازار مسکن می‌آید که یک حوزه مولد است و به این ترتیب در کاهش نرخ تورم تاثیرگذار خواهد بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «هزینه مسکن خانوار مستاجر چقدر است؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …