نکات طلایی خرید و فروش ملک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پایان قرارداد باید دقیقا تعیین شود که قرارداد در چند نسخه تنظیم شده و سپس به امضای طرفین خریدار و فروشنده برسد. به‌علاوه بهتر است که دو شاهد نیز قرارداد را گواهی و امضا کنند.
نکات طلایی خرید و فروش ملک

در خرید و فروش ملک نکاتی وجود دارد که توجه و اهمیت به آن برای هر خریدار و فروشنده‌ای لازم است. گاها مشکلاتی در این زمینه بوجود می‌آید که حل آن بسیار زمان‌بر و اذیت کننده خواهد بود. با دلتا مگ همراه باشید تا با برخی از این نکات مهم آشنا شوید.

نکاتی در خصوص خرید و فروش ملک

  • اطمینان از مالکیت فروشنده بر ملک

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید ملک، احراز مالکیت فروشنده است. طبق قوانین، فروشنده باید مالک ملکی باشد که به فروش می‌رساند یا از سوی فروشنده ملک، دارای وکالت‌نامه رسمی باشد. در صورتی که ملک متعلق به چند نفر و مشاع باشد، باید تمامی افراد یا یک نفر به وکالت از آنان، حضور داشته باشند.

اطمینان از مالکیت فروشنده بر ملک

  • سند‌دار بودن ملک

در اولین نکته باید مشخص شود که ملکی که قرار است خریداری شود، آیا دارای سند رسمی می‌باشد یا خیر؟ نکته مهمی که در خصوص ملک‌های موجود در شهرهای کوچک یا شهرهای شمالی وجود دارد این است که برای آن‌ها یک سند مادر وجود دارد. اما در صورت تبدیل این زمین‌ها به قطعات کوچکتر، این قطعات به صورت قولنامه‌ای یا وکالتی معامله شده و خبری از سند رسمی در میان نیست.

  • آزاد بودن ملک
مطلب پیشنهادی:  چرا منازل مسکونی را بیمه کنیم؟

ملکی که به فروش می‌رسد نباید در رهن یا وثیقه شخص یا نهادی باشد و اصطلاحا ملک باید آزاد باشد. اگر ملکی در وثیقه یا رهن باشد، در سند مالکیت ملک قید می‌شود، بنابراین در هنگام خرید ملک حتما باید به آزاد بودن سند توجه کرد. اگر ملک در رهن بانک یا شخص دیگری باشد، در این صورت فروش ملک دارای اشکال بوده و انتقال مالکیت نیز تنها با رضایت رهن‌گیرنده امکان‌پذیر است.

آزاد بودن ملک

  • بازدید از ملک

اگر خریدار ملک هستید، باید به طور دقیق از ملک مورد معامله بازدید و نسبت به شرایط قرارگیری، راه‌های دسترسی، املاک معارض یا دارای دید و اوصاف ظاهری ملک اطلاعاتی کسب کنید. در خصوص آپارتمان نیز باید وضعیت دسترسی راه‌های مشاعی ساختمان، شرایط استفاده از پارکینگ، حیاط یا پشت بام نیز به دقت بررسی شود تا بعد از خرید ملک مشکلی ایجاد نشود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «خرید زمین و نکاتی که باید به آن توجه کرد!» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …