تفاوت پلاک ثبتی و تفکیکی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی با هم تفاوت‌هایی دارد که آشنایی با آن برای افراد بسیار اهمیت دارد.
تفاوت پلاک ثبتی و تفکیکی

معمولا افرادی که با خرید و فروش ملک و آپارتمان سروکار داشته یا ساخت و ساز انجام داده‌اند، با پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی آشنا هستند. در واقع پلاک‌ها بخشی از شناسنامۀ ملک یا آپارتمان هستند که توسط ادارۀ ثبت اسناد و املاک مشخص می‌شوند. با دلتا مگ همراه باشید تا درباره تفاوت پلاک ثبتی و تفکیکی بیشتر آگاه شوید.

شمارۀ پلاک ساختمان مانند کد ملی برای شهروندان است. از طریق شمارۀ پلاک می‌توانید به بسیاری از مشخصات ملک که در سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت شده‌اند، دسترسی پیدا کنید.

پلاک ثبتی در ساخت و ساز

پلاک ثبتی و مراحل تعیین آن

  • پلاک ثبتی، در محدوده قوانین ثبتی آپارتمان و در کل ملک قرار می‌‌گیرد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای آن‌که بتواند املاک و اراضی را شناسایی کند، ابتدا محل وقوع آن‌ها را ارزیابی می‌کند. به همین دلیل، اراضی را تقسیم و طبقه‌بندی می‌کند. این تقسیم‌بندی از استان‌ها شروع می‌شود و طبق آن اراضی به واحدهای کوچکتر و قابل شناسایی تفکیک و تقسیم می‌شوند. هر کدام از این واحدها یک بخش نامیده می‌شود.
  • در مرحلۀ بعدی هر بخش ثبتی به قطعات کوچکتری تقسیم می‌شود که به هر کدام از این قطعات به اصطلاح قطعۀ اصلی می‌گویند. یک شماره یا کد شناسایی برای هر کدام از این قطعات اصلی در نظر گرفته می‌شود که به آن شمارۀ پلاک اصلی گفته می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  با شرایط فسخ قرارداد آشنا شوید

پلاک ثبتی

پلاک تفکیکی و تفاوت آن با پلاک ثبتی

اگر ملک ثبت شده‌ای توسط سازمان کل ثبت اسناد و املاک به دو یا چند قطعۀ کوچکتر تقسیم شود، در صورت‎ مجلسی که برای هر قطعه تنظیم می‌شود شماره‌ای مشخص می‌شود که به آن شمارۀ قطعۀ تفکیکی می‌گویند. شمارۀ تفکیکی به شمارۀ قطعه هم مشهور است که از عدد ۱ شروع شده و به تعداد قطعات بالا می‌رود.

اما شمارۀ پلاک ثبتی این‌گونه نیست. همان‌طور که توضیح داده شد، شمارۀ پلاک ثبتی از دو قسمت اصلی و فرعی تشکیل شده است. البته گاهی ممکن است قطعۀ اصلی یک‌پارچه باقی مانده باشد و به همین دلیل شمارۀ فرعی وجود نداشته باشد.

پلاک تفکیکی و تفاوت آن با پلاک ثبتی 

استعلام الکترونیکی شمارۀ پلاک ثبتی یک آپارتمان

برای استعلام شماره پلاک ثبتی می‌توانید به وب‌سایت رسمی سازمان کل ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس http://ssaa.ir و قسمت خدمات الکترونیک آن مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اجاره مغازه و نکات معاملاتی مربوط به آن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…