بازار مسکن نیازمند شوک است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به افزایش تصاعدی اجاره‌بها، گفت: تا زمانی که تلنگر و شوکی به بازار مسکن وارد نشود، این بازار از حالت رکود تورمی خارج نخواهد داشت.
بازار مسکن در حال حاضر بلاتکلیف است

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، رسول جهانگیری معتقد است که رهن و اجاره تابعی از قیمت مسکن است و به واسطه کاهش و افزایش بهای مسکن، قیمت‌ها تغییر می‌کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار خرید و فروش مسکن دچار رکود تورم است، عنوان کرد: این افزایش به دو دلیل است؛ نخست به دلیل کاهش شدید ارزش پول ملی کشور که متاسفانه قیمت طلا، مسکن، خودرو و … افزایش یافت و دلیل دیگر گرانی مسکن به دلیل فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا است.

وی با بیان اینکه به گفته کارشناسان سالانه نیازمند ساخت یک میلیون واحد مسکن هستیم، افزود: با توجه به وجود حدود ۲۷ میلیون خانوار و نیاز مسکن در کشور، از سوی دیگر عمر مفید مسکن نیز ۳۰ سال است، هر ساله یک میلیون مسکن نیز به‌صورت خودکار به چرخه تخریب و بازسازی می‌روند.

جهانگیری با اشاره به برای تخریب و بازسازی نیز سالانه به یک میلیون مسکن نیاز داریم، افزود: از سوی دیگر یک میلیون مسکن نیز برای بقیه اقشار کشور نیاز است که طی دهه گذشته تنها برای یک سوم این نیاز در کشور مسکن ساخته شده است.

وی همچنین تاکید کرد: ساخت و سازهای یک دهه گذشته بیشتر تفننی و در قالب سرمایه‌گذاری بوده و افراد برای افزایش سرمایه خود ساخت و ساز کرده‌اند، چراکه امن‌ترین محل برای بازگشت سرمایه است، بنابراین این ساخت و سازها متناسب با تقاضای مردم نبوده است.

رکود تورمی از بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان ادامه داد: در این شرایط به جای ساخت آپارتمان‌های ۵۰ تا ۱۰۰ متری متناسب با قدرت خرید مردم و تغییر سبک زندگی و نظام خانواده، ساخت و سازها تنفننی با زیربنای ۲۰۰ و یا ۵۰۰ متر بوده و به نوعی مناسب ذائقه مصرف‌کننده بازار نبوده است.

مطلب پیشنهادی:  کاهش قیمت مسکن در فروردین‌ ماه

وی با اشاره به اینکه منازل مسکونی با زیربنای بالا خریداران خاص و لاکچری دارند، گفت: بنابراین این ساخت و سازها از متقاضیان بازار مسکن عددی را کم نکرده و فاصله عرضه و تقاضای مسکن دائم در حال افزایش است که این موجب افزایش نجومی و تصاعدی قیمت مسکن شده است.

جهانگیری درباره تأثیر طولانی شدن و ابهام مذاکرات هسته‌ای بر افزایش قیمت مسکن، اظهار کرد: بازار مسکن ما داخلی است و دولت می‌تواند با پهن کردن فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذار بازار مسکن، فاصله بین عرضه و تقاضای این بازار را کم و هزینه‌های ساخت و ساز را کاهش دهد.

وی گفت: اگرچه امروز خرید و فروشی در بازار مسکن نمی‌شود، اما به واسطه چندماه گذشته قیمت‌ها بالاست که این موضوع بر بازار رهن و اجاره‌ها نیز اثرگذاشته است و موجب افزایش تصاعدی آن شده و اکنون شرایط خوبی برای مستاجران نیست.

جهانگیری با بیان اینکه امیدواریم مالکان شرایط اقتصادی مستاجران را در نظر بگیرند، توضیح داد: هزینه‌های رهن و اجاره در سبد خانوار مردم اثرگذار است. زمانی یک پانزدهم هزینه خانوار مربوط به رهن و اجاره بود، اما امروز شاید یک دوم و یک سوم هزینه یک خانوار را در بر می‌گیرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «مراحل سند زدن ملک تجاری» را  در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…