قرارداد معاوضه ملک چیست؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از اصطلاحات رایج در حوزه املاک، اصطلاح قرارداد معاوضه ملک است. برای آشنایی بیشتر با این اصطلاح تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
قرارداد معاوضه ملک چیست؟

داشتن سند مال، مهم‌ترین قانون در رابطه با مالکیت خصوصی است. با داشتن سند و مدرک مالکیت، شما می‌توانید ثابت کنید که صاحب آنچه در سند آمده است، هستید. در همین راستا، قراردادها و عقود مختلفی ایجاد شده است که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. یکی از این قراردادها، قرارداد معاوضه ملک است. با دلتا مگ همراه باشید تا شما را با این قرارداد، شرایط و قوانین آن آشنا کنیم.

قرارداد معاوضه ملک به چه معناست؟

قبل از توضیح قرارداد معاوضه ملک، اصطلاح قرارداد معاوضه را توضیح می‌دهیم. قرارداد معاوضه به معنای مبادله کالا با کالا، کالا و خدمات و یا مبادله خدمات با خدمات است. به عبارتی قرارداد معاوضه عقدی است که در آن طرفین، مالی را در مقابل و در عوض مال دیگر اخذ خواهند کرد.

قرارداد معاوضه ملک به چه معناست؟

ویژگی‌های قرارداد معاوضه

  • قرارداد معاوضه، عقود لازم است یعنی نمی‌توان قرارداد را به صورت یک‌طرفه فسخ کرد و باید هر دو طرف برای فسخ قرارداد مربوطه حضور داشته باشند.
  • عقد به شکل معوض است. به این معنا که  قرارداد باید دوطرفه باشد و در مقابل یک کالا، کالای دیگری وجود داشته باشد.
  • قرارداد معاوضه جزو عقود تملیکی است یعنی هر یک از طرفین در قبال قرارداد، چیزی از دیگری دریافت می‌کنند. برای مثال معاوضه آپارتمان با ماشین.
  • لازم الاجرا و غیر قابل انحلال بودن قرارداد معاوضه، از دیگر ویژگی‌های مهم آن است. انتقال دهنده و انتقال گیرنده پس از امضای متن قرارداد معاوضه ملک باید به تمام تعهدات خودشان عمل کنند. انتقال دهنده و انتقال گیرنده ملک نمی‌توانند به این بهانه که قرارداد معاوضه را منحل کرده‌اند از انجام تعهدات خودشان خودداری کنند. قانون‌گذار شرایط و موارد انحلال قرارداد معاوضه را پیش‌بینی کرده است. انتقال‌دهنده و انتقال گیرنده تنها با رعایت شرایط و موارد مقرر در قانون می‌توانند این قرارداد را منحل نمایند.
  • این قرارداد یک قرارداد تملیکی است. انتقال مالکیت عوض و معوض موضوع و اثر اصلی این قرارداد را تشکیل می‌دهد. مالکیت معوض پس از امضای این قرارداد به انتقال گیرنده منتقل می‌شود. مالکیت عوض نیز پس از امضای قرارداد به انتقال دهنده منتقل خواهد شد. برای مثال در قرارداد معاوضه دو ملک تجاری و مسکونی، ملک تجاری، مُعَوَض و ملک مسکونی، عوض می‌باشد.
مطلب پیشنهادی:  اجاره نامه رسمی و غیر رسمی چیست؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اثبات شراکت مدنی و تجاری به چه معناست؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…