شرایط فسخ قرارداد پیمانکاری ساخت و ساز

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای ابلاغ فسخ قرارداد پیمانکاری، کارفرما اظهارنامه فسخ قرارداد را برای پیمانکار ارسال می‌کند. ارسال اظهارنامه نیز از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی انجام خواهد شد.
شرایط فسخ قرارداد پیمانکاری ساخت و ساز

قرارداد پیمانکاری، قراردادی است که امروزه در فضای کسب و کار به وفور مشاهده می‌شود. این قرارداد، نوعی قرارداد حقوقی بوده و تنظیم آن شرایط خاص خود را دارد. در قرارداد پیمانکاری هم ممکن است اختلافاتی بین پیمانکار و کارفرما رخ دهد و منجر به قطع همکاری و فسخ قرارداد شود. این ابطال و یا فسخ قرارداد نیز طی شرایط خاصی انجام شده و معمولاً بر اساس شرایط پیمان عمومی است. با دلتا مگ همراه باشید تا با یکسری نکات مهم در خصوص قرارداد پیمانکاری آشنا شوید.

قرارداد پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری چیست؟

قرارداد پیمانکاری قراردادی است که در طی آن کارفرما انجام اموری را، در مدت معین و در ازای وجه مشخص به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌کند. در این نوع قرارداد حدود و روابط کارفرما و پیمانکار مشخص خواهد شد. برای جلوگیری از سو استفاده و ضررهای احتمالی، قبل از تنظیم قرارداد، با افراد با تجربه مشورت کنید.

در تنظیم قرارداد پیمانکاری شرایط عمومی و اختصاصی پیمان مطرح می‌شود. شرایط عمومی در تنظیم قرارداد پیمانکاری، از تعهدات تبعی است، یعنی تعهداتی که قانون تعیین کرده و لازم به اجرا است. شرایط اختصاصی پیمان نیز شرایطی است که طرفین قرارداد براساس ماهیت، اوضاع و شرایط قرارداد با یکدیگر توافق می‌کنند.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

وجه تمایز شرایط عمومی پیمان با شرایط اختصاصی

وجه تمایز این دو شرایط در این است که شرایط عمومی پیمان در همه قراردادها حاکم و غیر قابل تغییر است. شرایط اختصاصی پیمان نیز نمی‌تواند ناقض مفاد شرایط پیمان عمومی باشد. پس هیچ یک از طرفین قرارداد پیمانکاری نمی‌توانند شرایط پیمان خصوصی را زیر پا گذارند.

مطلب پیشنهادی:  استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی

قوانین فسخ قرارداد پیمانکاری

قبل از شرح قوانین، ذکر این نکته لازم است که قراردادهای حقوقی به دو دسته تقسیم می‌شوند: قراردادهای لازم و قراردادهای جایز.

قرارداد پیمانکاری جزو قراردادهای لازم می‌باشد. در این نوع قرارداد، طرفین قرارداد حق فسخ قرارداد یا برهم زدن معامله را ندارند.  قرارداد جایز نیز به این معنا است که هر یک از طرفین می‌توانند بدون هیچ دلیلی قرارداد را فسخ کنند و نیاز به موافقت یا اعلام طرف دیگر قرارداد نیست.

قوانین فسخ قرارداد پیمانکاری

در قراردادهای پیمانکاری، کارفرما و پیمانکار طبق قوانین برای انجام کاری بین خود قراردادی منعقد می‌کنند، طبق این قرارداد هر یک از طرفین یعنی پیمانکار و کارفرما نسبت به هم تعهداتی دارند. نقض تعهدات یکی از طرفین، برای طرف مقابل حق حبس ایجاد می‌کند. حق حبس یعنی تا زمانی که طرف به تعهدات خود عمل نکند، طرف دیگر نیز از انجام تعهداتی که در قرارداد برای او مقرر شده، معاف است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «قرارداد پیمانکاری و شرایط حقوقی آن» را دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

با مراحل، هزینه و شرایط انحصار وراثت آشنا شوید

از شرایط انحصار وراثت را همه افراد باید اطلاع و آگاهی داشته باشند. پیگیری این موضوع از مرا…