دیرکرد در تخلیه خانه چه جریمه‌ای دارد؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
باید قبل از تاریخ انقضای قرارداد حتماً آن را تمدید کنید. برای این کار باید طرفین معامله، متن قرارداد قبلی را به اضافه شرایط و تغییرات مورد توافق امضا کنند.
جریمه دیرکرد تخلیه خانه

جریمه دیرکرد تخلیه خانه چیست و چگونه آن را محاسبه می‌کنند؟ قرارداد اجاره نیز مانند هر قرارداد دیگری، نکات بسیار مهمی را شامل می‌شود که رعایت آن الزامی است. از مهم‌ترین نکات آن، جریمه دیرکرد تخلیه خانه است و همچنین نکات بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که در این مطلب از دلتامگ به آن اشاره خواهد شد.

جریمه دیرکرد تخلیه خانه در قرارداد اجاره

یکی از چالش‌هایی که به فراوانی در ارتباط بین موجر و مستأجر هنگام اجاره‌خانه رخ می‌دهد، زمان تخلیه خانه است. دراین‌بین، مشخص‌کردن جریمه دیرکرد تخلیه خانه به مالک این امکان را می‌دهد تا درصورتی‌که مستأجر دچار تخلفی شد، مالک بتواند هزینه‌ای را برای جبران خسارت خود دریافت کند.

بسیاری از مستأجران و موجران، باوجود ذکر جریمه تأخیر در مبایعه‌نامه بازهم به چالش می‌خورند. بااین‌حال ذکر این مورد در قرارداد باعث می‌شود بسیاری از چالش‌ها برطرف شود. بهتر است که در قرارداد مربوطه مبلغ و درصدی را برای تأخیر در نظر بگیرید تا مستأجر متعهد به پرداخت به‌موقع شود.

جریمه دیرکرد تخلیه خانه در قرارداد اجاره

نکات تکمیلی قرارداد اجاره

  • از نکات مهمی که در تنظیم قرارداد اجاره اهمیت زیادی دارد، توجه به محدودیت زمان است. به‌عنوان‌مثال در قرارداد ذکر کنید که این خانه به مدت یکسال اجاره داده می‌شود. درصورتی‌که مدت اجاره در قرارداد قید نشود، نمی‌توان دیرکرد اجاره‌خانه را از مستأجر مطالبه کرد و باطل به‌حساب می‌آید.
  • دو طرفی که معامله را تنظیم و امضا می‌کنند، باید صلاحیت عقلی داشته و عاقل و بالغ باشند.
  • قرارداد اجاره درصورتی اعتبار دارد که کتبی تنظیم شود، قرارداد شفاهی اعتبار ندارد. علاوه بر آن باید به زمان پرداخت اجاره از سوی مستأجر نیز اشاره شود.
  • زمانی که اقدام به تنظیم قرارداد می‌کنید، از صحت کد رهگیری آن مطمئن شوید. استعلام کد رهگیری به دو روش اینترنتی و ارسال پیام کوتاه امکان‌پذیر است.
  • فردی که یک ملک را اجاره می‌کند، اجازه تغییر کاربری آن را نداشته و نمی‌تواند حق اجاره را به فرد دیگری بدهد. به‌علاوه هزینه آب، برق، گاز و تلفن و تعمیرات جزئی بر عهده مستأجر و هزینه تعمیرات کلی، مالیات و عوارض شهری بر عهده مالک خانه است.
مطلب پیشنهادی:  مراحل شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر

جریمه دیرکرد تخلیه خانه را چطور محاسبه کنیم؟

جریمه دیرکرد تخلیه خانه را چطور محاسبه کنیم؟

فکر کنید مستأجر ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ماهی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهد. ازآنجایی‌که موجر مبلغ رهن را نزد خودش نگه داشته، بنابراین جریمه باید صرفاً طبق اجاره ماهیانه تعیین شود؛ بنابراین ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را بر ۳۰ (تعداد روزهای ماه) تقسیم می‌کنیم تا اجاره روزانه به دست آید.

در مثال بالا میزان اجاره روزانه معادل ۵۰ هزار تومان است. مبلغ جریمه باید محرک مستأجر برای تخلیه ملک باشد؛ بنابراین این جریمه را چیزی در حدود ۳ تا ۴ برابر مبلغ اجاره روزانه، یعنی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان تعیین می‌کنیم.

نکته مهم: لازم به ذکر است که مستأجر تا زمان تخلیه ملک، باید علاوه بر جریمه تأخیر روزانه، اجاره ملک را نیز پرداخت کند. در نتیجه در مثال بالا، اگر جریمه روزانه را ۲۰۰ هزار تومان تعیین کنیم، مستأجر در صورت عدم تخلیه ملک پس از پایان قرارداد، باید هر روز معادل ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …