خانه‌های مسکن ملی، متری چند تمام می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حال حاضر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نمی‌دانند خانه‌ها مترمربعی چند میلیون تومان تمام برایشان تمام می‌شود و این ابهام آنها را سردرگم کرده است.
راهبردهای طرح نهضت ملی

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، اظهارات برخی مسئولان اجرای طرح ساخت یک‌میلیون مسکن در سال، در حالی از مبنا قرار دادن فهرست بهای ابلاغی هزینه‌‌‌های ساخت از سوی سازمان برنامه و بودجه حکایت دارد که ظاهرا فهرست بهای امسال، هزینه 6‌ میلیون تومانی برای ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در یک مجتمع معمولی 3 تا 5 طبقه را ملاک قرار داده است.

این فهرست بها، اواسط سال گذشته رقم 4/5 میلیون تومانی را تعیین کرده بود. به این معنا که رقم ساخت در فهرست بهای 1401، معادل 33‌ درصد تعدیل شده و افزایش یافته است. هر چند هنوز فهرست بهای سال 1401 به عنوان مبنای تعیین قیمت ساخت در پروژه‌‌‌های مسکن‌سازی دولتی ابلاغ نشده است و مشخص نیست هم‌‌‌اکنون مبنای هزینه ساخت چه عددی است!

اما سوال مهم آن است که آیا سازنده‌‌‌ها، هم‌‌‌اکنون با رقم مترمربع 6‌ میلیون تومانی حاضر به ساخت و ورود به این پروژه‌‌‌ها هستند یا خیر؟ سازنده‌‌‌ها می‌‌‌گویند هم‌‌‌اکنون حداقل هزینه ساخت برای هر مترمربع از یک واحد مسکونی معمولی با کیفیت حداقلی بیش از 7‌میلیون تومان است.

به‌خصوص اگر تعداد طبقات افزایش یابد و الزامات ایمنی و سیستم‌های پیچیده‌‌‌تر در ساخت موردنیاز باشد این مبلغ حتی بیشتر هم خواهد شد. در صورتی که الگوی ساخت واحدهای طرح یک‌میلیون مسکن‌سازی را 100 مترمربع درنظر بگیریم، آورده افراد متقاضی رقمی حول و حوش 350‌ میلیون تومان تمام می‌شود.

در برخی اظهارنظرهای موجود از بعضی مسئولان این طرح، از متراژ 125 مترمربعی این واحدها گفته شده است که با این حساب آورده متقاضیان رقمی حول و حوش 525‌ میلیون تومان تمام می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  تاثیر تورم بر بازار مسکن

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن

اما این پروژه‌‌‌ها یک نکته قابل تامل دارند! اگر قرار باشد هر 6 ماه یکبار ضریب تعدیل 33‌درصدی،بر فهرست بها اعمال شود، مشخص نبودن قیمت از ابتدا، منجر به بروز اختلاف بین هر چهار ضلع درگیر در این پروژه‌‌‌ها خواهد شد.

در صورتی که متقاضیان از ابتدا ندانند که چه میزان آورده باید به این طرح اختصاص دهند و در اواسط پروژه از تامین آورده موردنیاز ناتوان شوند، به طور خودکار و به دلیل عدم‌تزریق منابع مالی به پروژه‌‌‌ها، سازنده‌‌‌ها نیز ناچار به توقف کار می‌‌‌شوند و در نتیجه در زمان مناسب موفق به تحویل واحدها و فروش اقساطی آنها به منظور بازگشت سود و اصل تسهیلات پرداختی به بانک‌های وام‌‌‌دهنده نخواهند شد.

از سوی دیگر دولت نیز موفق به اجرای برنامه خود در زمان مناسب، تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن و ایفای نقش تنظیم‌‌‌گری خود در بازار ملک نخواهد شد و طرح مذکور با شکست همراه می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «اقساط سنگین مسکن ملی، مانعی برای خانه‌دار شدن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …