چگونه ودیعه را از صاحبخانه پس بگیریم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در زمان دیرکرد پرداخت ودیعه توسط موجر چه باید کرد؟ برای پاسخ به این سوال، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
استرداد ودیعه یعنی چه؟

از مهم‌ترین قراردادها بین مردم، قرارداد اجاره است. در این نوع قرارداد معمولا اختلافات و درگیری‌های زیادی پیش می‌آید. از رایج‌ترین اختلافاتی که در این حوزه مشاهده می‌شود، تاخیر در استرداد یا بازگرداندن ودیعه از سوی موجر است. این اتفاق معمولا به دلیل عدم توجه به مواردی در هنگام تنظیم و امضای قرارداد اجاره و عدم تعیین ضمانت اجرایی قوی برای قرارداد روی می‌دهد. با دلتا مگ همراه باشید تا به نحوه الزام صاحب‌خانه به پرداخت ودیعه یا رهن بپردازیم.

رهن و اجاره مسکن

استرداد ودیعه به چه معناست؟

زمانی که قرارداد اجاره بین دو طرف منعقد می‌شود، با انعقاد این قرارداد، مستاجر مبلغی را تحت عنوان رهن یا ودیعه، به موجر پرداخت می‌کند. در واقع این مبلغ به عنوان قرض‌الحسنه و تضمین اجاره ملک به مالک است. پس از اتمام انقضای مدت اجاره، مستاجر می‌تواند ودیعه خود را از صاحبخانه مطالبه کند. موجر هم موظف است مبلغ رهن یا ودیعه را به مستاجر پرداخت کند.

استرداد ودیعه به چه معناست؟

روش‌های پرداخت پول ودیعه به موجر

  • پرداخت ودیعه به صورت نقد

در صورتی که پول پیش به صورت نقدی به موجر پرداخت شود، باید صورت‌جلسه‌­ای مبنی بر پرداخت وجه فوق تنظیم شود و از موجر یا وکیل وی امضاء و اثر انگشت دریافت کرد. در صورت انجام این کار، احتمال ایجاد مشکل در آینده کاهش یافته و موجر نمی‌تواند ادعا کند که مستاجر مبلغی پرداخت نکرده است.

  • پرداخت پول پیش یا ودیعه در قالب چک

اگر ودیعه به صورت چک به موجر پرداخت شود، باید تضمین شده باشد تا در صورت ایجاد مشکل، بتوان از چک استعلام گرفت و از آن در دادگاه استفاده کرد.

پرداخت پول پیش یا ودیعه در قالب چک

  • پرداخت پول پیش یا ودیعه در عرف

گاهی وقت‌ها در عرف بجای قرض­ الحسنه از اصطلاحاتی همچون ودیعه یا پول رهن یا سایر عناوین دیگر استفاده می‌شود. مهم این است که این وجه به صورت قرض­الحسنه باید در قرارداد نوشته شود. اگر در پایان مدت اجاره خسارتی به ملک برسد، موجر می­‌تواند از محل قرض‌­الحسنه، طلب یا خسارات وارده به ملک را برداشت کند.

مطلب پیشنهادی:  برق‌دزدی یا سرقت برق چه مجازاتی دارد؟+ ویدیو

عدم یا تاخیر استرداد ودیعه توسط موجر

در صورت عدم پرداخت پول پیش موجر به مستاجر، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • اولین راه این است که مستاجر ملک را تخلیه نکرده و منتظر پرداخت ودیعه توسط موجر بماند.
  • اگر مستاجر بخواهد قانونی اقدام کند، می‌تواند به مراجع قضایی و شورای حل اختلاف مراجعه کرده و دادخواستی به دادگاه تقدیم کند.

ودیعه چیست؟

  • در این صورت ابتدا مستاجر ملک را تخلیه کرده و با دادن دادخواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف، مراتب تحویل ملک و کلید را به شورای حل اختلاف  گواهی کند. سپس مراتب تحویل ملک و کلید را از طریق اظهارنامه رسمی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به موجر اطلاع دهد و دادخواست مطالبه وجه را به طرفیت موجر به مرجع ذی‌صلاح تقدیم کند.
  •  پس از صدور رأی مبنی بر الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه، با تقاضای مستأجر، اجراییه صادر و پرونده به اجرای احکام ارسال خواهد شد.
  • پس از ابلاغ اجراییه به موجر چنانچه موجر ظرف مدت ۳۰ روز دادخواست اعسار را به محکمه تقدیم نکند، حکم جلب موجر را صادر شده و یا اموال وی توقیف می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «همه چیز درباره فک رهن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

با مراحل، هزینه و شرایط انحصار وراثت آشنا شوید

از شرایط انحصار وراثت را همه افراد باید اطلاع و آگاهی داشته باشند. پیگیری این موضوع از مرا…