وام مسکن بازنشستگان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

1
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اخذ وام مسکن بازنشستگان شرایط خاص خود را دارد و افراد می‌توانند با مطالعه این مطلب اطلاعات بیشتری را کسب کرده و برای دریافت وام اقدام کنند.
پرداخت وام ودیعه مسکن

برای بازنشستگان هم مانند دیگر افراد جامعه وام‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. از مهم‌ترین وام‌هایی که به این قشر جامعه تعلق می‌گیرد، وام مسکن بازنشستگان است. هنوز هم افرادی هستند که به دلایل مختلف صاحب خانه نشده و اجاره‌نشین هستند و شاید در دوران بازنشستگی به فکر خرید خانه بیفتند. برای انجام این کار، وام مسکن بازنشستگی کمک بسیاری به آن‌ها خواهد کرد. ما در دلتامگ قصد داریم به شرح توضیحاتی درباره این وام بپردازیم.

مبلغ وام مسکن بازنشستگان

مبلغ وام مسکن بازنشستگان به نوع وام و تسهیلاتی که در اختیارتان قرار می‌دهند، بستگی دارد. هر کدام از این وام‌ها عدد مشخصی داشته و انتخاب هر کدام به شما و شرایط بستگی دارد. اعداد وام معمولا از ۲۰ میلیون تومان شروع و تا ۲۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

وام مسکن و مبلغ آن

 وام ودیعه مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی

بانک مسکن وظیفه دارد ۴۰ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن به بازنشستگان ارائه کند. در این باب نکاتی وجود دارد که توجه به آن الزامی است:

  • مدت زمان بازپرداخت وام مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۰ساله بوده و با احتساب دوران مشارکت مدنی تعیین خواهد شد.
  • نرخ سود وام مسکن بازنشستگان شبیه به تسهیلات مسکن مهر است. به این صورت که نرخ وام در شهر تهران و در مراکز استان‌ها ۷ درصد و سایر روستاها و شهر‌های دیگر ۴ درصد مشخص شده‌است.
  • این وام صرفا به واحدهای مسکونی زیر ۱۵ سال پرداخت می‌شود.
  •  بازنشستگان تحت پوشش همه صندوق‌ها مانند کشوری لشکری و تامین اجتماعی شامل این تسهیلات می‌شود.
  •  منابع وام مسکن بازنشستگان از محل اقساط برگشتی مسکن مهر تعیین می‌شود. در حقیقت بانک مسکن ابتدا موظف به رعایت تسهیلات تکلیفی خود در ارائه تسهیلات مسکن مهر و صندوق پس انداز مسکن یکم بوده و پس از آن وام مسکن بازنشستگان در اولویت قرار می‌گیرد.
مطلب پیشنهادی:  بیش از ۲۲۰ هزار متقاضی در اصفهان برای خانه‌دار شدن اقدام کردند

دریافت وام مسکن

واگذاری مسکن مهر به مستمری بگیران تامین اجتماعی

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) درباره شرایط واگذاری این خانه‌ها به بازنشستگان گفت: براساس این پیشنهاد، ساختمان‌های در دست تکمیل و به جا مانده از مسکن مهر را که در شهرها و شهرستان‌های مختلف هستند، قرار است تحت عنوان اجاره به شرط تملیک در اختیار بازنشستگان تامین اجتماعی بگذارند.

شرایط بازنشستگان متقاضی دریافت وام مسکن

1.هر چقدر سابقه بازنشستگی افراد بالاتر باشد، دریافت تسهیلات وام مسکن سریع‌تر انجام خواهد شد. ولی بطور کلی باید حداقل 5 سال از زمان بازنشستگی متقاضیان گذشته باشد.

2. اقساط بازپرداختی این وام‌ها به صورت مستقیم از حقوق بازنشستگان کسر می‌شود و صندوق‌های بازنشستگی مکلف به واریز اقساط این تسهیلات ظرف حداکثر ۱۰ روز از تاریخ پرداخت حقوق بازنشسته دریافت کننده تسهیلات به بانک مسکن هستند.

3. این تسهیلات به دوش صندوق‌های بازنشستگی می‌باشد.

4. مستمری بازنشسته متقاضی دریافت وام نباید کمتر از ماهانه سه میلیون تومان باشد.

5. صندوق‌های بازنشستگی لشکری، کشوری و تامین اجتماعی وظیفه دارند بازپرداخت وام بازنشستگان را تا زمانی که تسویه کامل انجام بدهند، تضمین نمایند.

دریافت وام از بانک

6. بازنشسته متقاضی دریافت وام نباید در ۱۰ سال گذشته واحد مسکونی خریده یا از تسهیلات خرید ساخت مسکن استفاده کرده باشند.

7. اختصاص یا عدم اختصاص وام مسکن بایدتوسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان ثبت اسناد و املاک، مشخص شود.

پیشنهاد مطالعه: روش‌های پرداخت پول در معاملات مسکن

یک نظر

  1. […] به دانستن مطالب پیرامون حقوق بازنشستگان هستید، مطلب« وام مسکن بازنشستگان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ » را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …