اثبات شراکت مدنی و تجاری به چه معناست؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر با اثبات شراکت مدنی و تجاری آشنا نیستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
اثبات شراکت مدنی و تجاری به چه معناست؟

همانطور که می‌دانید شراکت، قراردادی است که طی آن طرفین برای پیشبرد منافع مشترک خود با یکدیگر همکاری می‌کنند. حال اگر در طی قرارداد، بین شرکا مشکلاتی مانند مقدار یا مدت پیش آید و مدارک و مستنداتی مبنی بر اثبات شراکت وجود نداشته باشد، دعوی اثبات شراکت مطرح می‌شود. اثبات شراکت به دو حالت اثبات شراکت مدنی و تجاری تقسیم می‌شود.

این نوع اختلاف دعوی، مالی و تجاری است که با توجه به شرایط پرونده پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد. با دلتا مگ همراه باشید تا با انواع اثبات شراکت آشنا شوید.

شراکت

اثبات شراکت مدنی

در شراکت مدنی، هرگاه چند نفر با یکدیگر قصد شراکت داشته باشند، عقد شرکت می‌بندند. بر اساس این عقد شرکت، هر کدام از شرکا مالک مال مشاعی بوده و شرکت مدنی دارای شخصیت مستقل از شرکا نخواهد بود. حال اگر در شراکت مدنی، یکی از اعضا درباره میزان شراکت یا سایر موارد با دیگر شرکا به اختلاف بر بخورد، می‌تواند با ارائه مدارک کافی و مورد تایید دادگاه ،دادخواست اثبات شراکت را مطرح نماید.

مال یا سود می‌تواند مورد اختلاف شرکت‌های مدنی قرار گیرد. به عنوان مثال افراد می‌توانند در عین یک مال نظیر اتومبیل، آپارتمان، زمین و… شریک باشند.

اثبات شراکت مدنی

اثبات شراکت شرکت‌های تجاری

شرکت‌های تجاری به شخص حقوقی شرکت تعلق دارد. نحوه تشکیل و مدیریت شرکت‌های تجاری قوانین مخصوص به خود را دارد. در شرکت‌های تجاری، اساسنامه شرکت یا برگه سهام یا برگه جذب سرمایه می‌تواند برای اثبات استفاده شود.

مطلب پیشنهادی:  این نکات مهم را در مورد قرارداد ملکی باید بدانید

برای اثبات شراکت به چه مدارکی نیاز داریم؟

  • سند عادی:

شراکتنامه‌ای که بین شرکا به امضا می‌رسد و مواردی همچون سرمایه و تعهدات که برای هریک از شرکا مشخص می‌شود، یکی از مهم‌ترین مدارک اثبات شراکت است. اگر در مورد نحوه تقسیم سود و زیان، در سند اشاره‌ای نشده باشد، کارشناس رسمی دادگستری این مورد را تعیین می‌کند.

  • اساسنامه شرکت:

اساسنامه شرکت فقط برای شراکت‌های تجاری کاربرد دارد. در اساسنامه، نحوه فعالیت و نام شرکا و میزان سهم و سایر مواردی که در تنظیم یک اساسنامه ضروری است، درج شده است.

امضای قرارداد

  • شاهد:

اثبات شراکت با شاهد شرایط خاص خود را دارد. اگر دو شاهد که شرایط عادل بودن و مرد بودن را دارا باشند، می‌توانند به شراکت میان افراد شهادت دهند. شاهد حتی اگر از میان شرکا هم باشد، مورد تایید دادگاه است.

  • سوگند:

در صورتی که هیچ کدام از موارد بالا وجود نداشته باشد، آخرین مرحله که بستگی به نظر قاضی هم دارد، سوگند می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «حق شریک در فروش ملک مشترک» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…