آیا توقیف اموال قولنامه ای امکان دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
توقیف ملک باید از طریق ثبت ملک سند دار محقق گردد حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ملکی که سند رسمی ندارد و در دستگاه عادی استفاده می‌شود چگونه خواهدبود؟
توقیف اموال قولنامه ای

از اصلی‌ترین و مرسوم‌ترین مباحثی که در دعاوی حقوقی وجود دارد، موضوع توقیف اموال قولنامه ای است. ملک شما می‌تواند به دلایل مختلف مانند عدم پرداخت وام بانکی توقیف شود. توقیف اموال و ملک، قوانین و شرایط خاص خودش را دارد که در دلتامگ به بررسی و شرح آن خواهیم پرداخت.

توقیف اموال قولنامه ای به چه معناست؟

ساده‌ترین تعریف برای این اصطلاح عبارت است از: وقتی فردی به دیگری بدهکار است و طلبکار اموال وی را توقیف می‌کند، به این تعریف توقیف اموال گویند. حال توقیف اموال در صورت وجود سه شرط امکان‌پذیر است:

  • شخصی بدهکار باشد.
  • فرد بدهکار اموالی داشته باشد.
  • طلبکار بتواند این اموال را شناسایی کرده و به مرجع قضایی معرفی کند.

اقسام توقیف

توقیف قانونی: در این نوع توقیف، اموالی که دارای سند رسمی است، نقل و انتقالش طبق قانون ممنوع می‌شود. در نتیجه بدهکار پس از توقیف اموالش، نمی‌تواند از پرداخت دین و تعهداتش سر باز کند.

توقیف فیزیکی: توقیف فیزیکی در برخی از اموال موضوعیت دارد. بعد از توقیف، بدهکار از نقل و انتقال و تصرف در آن منع می‌گردد. مانند توقیف خودرو.

چه مراجعی صالح به توقیف اموال هستند:

  • اداره اجرای ثبت اسناد و املاک
  • دادگستری

شرایط توقیف ملک

  • ملک جزو مستثنیات دین نباشد.
  • شرایط زندگی را برای مرد سخت نکند.

در صورتی که ملک ثبت شده باشد، پس از توقیف باید به اداره ثبت محلی که مال در آن واقع شده است اطلاع داده شود. حال اگر ملک سابقه ثبتی نداشته باشد، در صورتی توقیف آن مجاز است که فرد در آن تصرف مالکانه داشته و یا توسط کارشناس مالک آن ملک شناخته شود.

شرایط توقیف ملک

شرایط توقیف اموال قولنامه ای

قانون ثبت اسناد و املاک، فقط در شرایط ذیل، اشخاص را به عنوان مالک شناسایی می‌کند:

  • ملک در ادارات ثبت به نام او ثبت شده باشد.
  • از طریق مالک رسمی آن به اشخاص به ارث رسیده باشد.
  • ملک به شخص منتقل شده باشد و این انتقال در دفتر املاک ثبت شده باشد.
مطلب پیشنهادی:  جرم شرکت در مهمانی مختلط چیست؟

بنابراین تنها با معرفی ملک قولنامه‌ای به عنوان مال بدهکار، نمی‌توان ادعا نمود که شخص مالک است و درصورت عدم اثبات و احراز مالکیت برای دادگاه، امکان توقیف ملک وجود ندارد.

اما با استفاده از قانون اجرای احکام مدنی، می‌توان توقیف اموال قولنامه ای را نیز ممکن کرد. طبق این قانون اگر فردی که سند ملک به نام اوست، به معتبر بودن قولنامه با بدهکار و قطعیت آن اقرار کند و رضایت خود را نیز نسبت به توقیف همان ملک اعلام نماید، امکان اینکه دادگاه رای به توقیف آن مال بدهد ممکن خواهد بود.

توقیف اموال قولنامه ای در چه مواردی ممکن نیست؟

چه اموال قولنامه‌ای را نمی‌توان توقیف کرد؟

  • اموال ضروری: برخی کشورها قوانینی دارند که اموال ضروری را استثنا از توقیف می‌کنند. این اموال شامل لوازم مورد نیاز برای زندگی روزمره، لوازم آشپزخانه، مبلمان اساسی و اموالی است که برای حفظ حقوق اساسی فرد ضروری هستند.
  • اموال حقوقی: در برخی موارد، ممکن است قانون اموالی که در اختیار فردی قرار دارد به عنوان قسمتی از حقوق قراردادی باشد را مستثنی از توقیف کنند. این شامل حقوق و دستمزدها، بیمه ها، حق بیمه، حق تقاعد و دیگر اموال حقوقی ممکن است.
  • اموال محموله و جا به جایی: در برخی موارد، اموالی که برای جا به جایی و حمل‌ و نقل استفاده می‌شوند، مانند وسایل نقلیه از جمله خودروها، ممکن است طبق قانون مستثنی از توقیف باشند.
  • اموال مستهلک: برخی اموال، مانند کالاهای مستهلک و فرآورده‌های غذایی، ممکن است به دلیل ماهیت خاص خود و نیاز به مصرف فوری از توقیف مستثنی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …