چند نکته مهم هنگام تمدید قرارداد اجاره

2
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قرارداد اجاره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قراردادهای مسکونی کشور به شمار می‌رود که در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ‌های کمیسیون در بحث انعقاد قرارداد، بسیاری از مستاجران ترجیح می‌دهند که بدون حضور در بنگاه‌های املاک اقدام به نوشتن قرارداد کنند.
تمدید قرارداد اجاره

یکی از رایج‌ترین قراردادها در کشور ما، قرارداد اجاره‌نامه و در کنار آن متمم قرارداد اجاره است. زمانی که مهلت قرارداد اجاره به پایان می‌‎رسد، دو حالت رخ می‌دهد. در حالت اول، مستاجر ملک را تخلیه می‌کند و تحویل صاحب آن می‌دهد. حالت دوم زمانی رخ می‌دهد که مستاجر تمایل به سکونت بیشتر در ملک و تمدید قرارداد اجاره‌اش را داشته باشد. با دلتامگ همراه باشید تا به بررسی تمدید قرارداد اجاره و هزینه تمدید اجاره نامه با کد رهگیری بپردازیم.

تمدید قرارداد اجاره با کد رهگیری در بنگاه املاک

تمدید قرارداد اجاره در بنگاه معاملات ملکی، از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌هاست. زمانی که تمدید و قرارداد جدید در بنگاه املاک انجام می‌شود، می‌توان کد رهگیری املاک را دریافت کرد. برای انجام تغییرات در قرارداد اجاره نامه، می‌توانید از طریق متمم قرارداد اجاره یا متمم کد رهگیری املاک، بدون پرداخت هزینه‌ای اجاره‌نامه خود را تمدیدکنید

تمدید اجاره در بنگاه به شیوه‌های زیر انجام می‌شود:

  • تمدید قرارداد اجاره در سامانه سراسری املاک کشور و دریافت کد رهگیری
  • پشت‌نویسی اجاره‌نامه
  • تنظیم اجاره‌نامه جدید یا متمم قرارداد اجاره

متمم قرارداد اجاره‌ چیست؟

در مواقعی که به ‌دنبال تمدید قرارداد اجاره هستید، می‌توانید به‌ جای تنظیم یک قرارداد جدید، از متمم قرارداد اجاره استفاده کنید. این متمم به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به تغییر اساسی در متن قرارداد و حتی بدون نیاز به خدمات مشاورین املاک، قرارداد قبلی را با شرایط جدید و یا با همان شرایط قبلی تمدید کنید.

تمدید اجاره‌نامه به شکل شفاهی

نامناسب و ناامن‌ترین روش برای تمدید قرارداد اجاره، تمدید به شکل شفاهی و بیانی بین طرفین است. در این روش اگر مشکل یا اختلافی پیش آید، اثبات موضوع دشوار می‌شود زیرا مدرکی وجود ندارد.

تمدید اجاره‌نامه به شکل شفاهی

تمدید اجاره بین طرفین قرارداد

در این روش، طرفین بجای مراجعه به املاک، قرارداد را به شکل دستی و پشت‌نویسی تمدید می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که شهود باید پشت قولنامه ملک را امضا کنند. همچنین پشت‌نویسی به شکل دقیق و صحیح انجام شود.

به این نکات، هنگام تمدید قرارداد توجه کنید!

  • دریافت کد رهگیری برای کلیه معاملات ملکی
  • درج تغییرات و جزئیات بطور دقیق و واضح در قرارداد
  • حضور شاهد هنگام تمدید قرارداد و درج امضای آن‌ها برای پیشگیری از مشکلات احتمالی
  • عدم استفاده از متن‌های آماده موجود در اینترنت و محول کردن این وظیفه به یک مشاور املاک کاربلد
مطلب پیشنهادی:  بررسی شرایط کامل طلاق توافقی در سال 1402 + ویدیو

در تمدید قرارداد اجاره، تعداد زیادی از مستاجران کـه می‌خواهند برای سال دوم و یا حتی سوم و بیشتر در خانه اجاره‌ای خود مستقر شوند و دیگر قصد پرداخت هزینه را به بنگاه ندارند، قرارداد پشت‌نویسی شده یکی از بهترین گزینه‌ها برای آن‌ها خواهد بود.

مدارک لازم برای تمدید قرارداد اجاره

در صورتی که تمام شرایط لازم برای تمدید قرارداد وجود داشته باشد، مدارکی که در ادامه برایتا می‌آوریم، لازم است:

  • اصل کارت ملی دو طرف
  • اصل شناسنامه دو طرف
  • اصل سند ملکی مالک
  • اصل قرارداد اجاره
  • در صورتی این قرارداد توسط وکیل انجام شود، اصل وکالت‌نامه وکیل هم مورد نیاز است.

مدارک لازم برای تمدید قرارداد اجاره

آیا برای تمدید قرارداد اجاره بدون حضور در بنگاه قابل انجام است؟

طبق قانون راه‌های مختلفی برای تمدید قرارداد اجاره وجود دارد که از جمله آنها می‌توان تمدید قرارداد بین دو طرف و بدون حضور در بنگاه را نام برد. به‌طوری که افراد می‌توانند به‌صورت دست‌نویس و پشت‌نویسی شده قراردادشان را تمدید کنند. البته به‌دلیل وجود مسائلو موضوعات قانونی و برای پیشگیری از مشکلات، توصیه می‌شود قرارداد تمدید اجاره در دفاتر املاک رسمی انجام شود.

سخن آخر

زمانی‌که تمدید اجاره در بنگاه‌ها انجام شود، لازم است که کد رهگیری این تمدید در سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور ثبت شود. همچنین، در صورتی که افراد خودشان اقدام به تمدید قرارداد کنند، باید به این موضوع توجه داشته باشند که تمدید قرارداد اجاره را با حضور دو شاهد عاقل و بالغ انجام دهند. همچنین، تمدید قرارداد اجاره به‌صورت شفاهی، پیگیری مشکلات احتمالی را در محاکم قضایی با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهد کرد.

2 دیدگاه

  1. […] مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «تمدید قرارداد اجاره و نکات آن» از در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. ناشناس

    21 آبان 1402 در 9:38 ب.ظ

    خوب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …