عدم تمایل چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخی منابع آگاه و فعالان مسکن اعلام کردند چینی‌ها فعلاً علاقه‌ای برای حضور در حوزه ساخت مسکن در ایران از خود نشان نداده‌اند.
واحدهای مسکونی جدید

به گزارش دلتا مگ به نقل از جام جم، با توجه به اینکه دولت متعهد به ساخت 4 میلیون واحد مسکونی است، بر همین اساس بخشی از تعهدات خود را به حضور شرکت‌های خارجی وابسته کرده است چرا که در گذشته نیز تجربه ساخت مسکن در ایران توسط یک شرکت ترکیه‌ای وجود داشت.

اما در ساخت طرح نهضت ملی مسکن، چینی‌ها بیشتر از سایر کشورها در اولویت قرار گرفتند. مزیت نسبی چین به نسبت سایر کشورها امکان تسویه‌حساب مالی با محموله‌های نفتی است. از سوی دیگر چینی‌ها در طی یک سال گذشته در حوزه عمرانی همکاری جدی با ایران داشته‌اند.

این موضوع در حالی است که دو دسته مخالف و موافق برای استفاده از شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن ملی وجود دارد. عده‌ای معتقدند نباید شرکت‌های خارجی وارد این حوزه شوند و برخی دیگر بر این باورند که منابع لازم برای ساخت یک میلیون واحد مسکن وجود ندارد پس باید از توان شرکت‌های خارجی بهره برد.

ساخت مسکن در ایران

چینی‌ها البته داستان متفاوت‌تری از ترکیه دارند و طی یک‌سال گذشته بحث همکاری عمرانی‌شان با ایران جدی‌تر دنبال شد. حتی مذاکراتی هم بین دو طرف صورت گرفت و قرار هم شده بود وزارت راه و شهرسازی از وزارت نفت محموله بگیرد و پول این مشارکت را از این محل پرداخت کند.

البته همواره مسئولان وزارت راه و شهرسازی تأکید داشته‌اند که مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن با هدف انتقال تکنولوژی است. به این معنا که هیچ ساخت‌وسازی در کشور توسط شرکت‌های غیر ایرانی انجام نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی:  حذف متقاصیان از چرخه دریافت وام ودیعه مسکن

اما در این زمینه فرهاد پورحاجت، دبیر انجمن کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید: در بحث تهاتر نفتی برای ساخت مسکن یک‌بار توسط رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، اما با استقبال طرف چینی مواجه نشد.

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم می‌گوید: ما برای ساخت مسکن نیازی به شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای نداریم و شرکت فنی مهندسی داخلی توانایی ساخت مسکن را دارند و تنها باید نرخ را منطقی کنیم.

او معتقد است که استفاده از تکنولوژی شرکت‌های چینی با واگذاری ساخت مسکن به آن‌ها متفاوت است، ما با توجه به ظرفیت فنی مهندسی داخل می‌توانیم با اعزام نیروی انسانی زبده داخلی و بررسی سطح تکنولوژی کشورهای دیگر مانند چین و ترکیه نسبت به بومی‌سازی این فناوری‌ها اقدام کنیم.

مطالعه بیشتر: مطلب «متقاضیان خرید مسکن منتظر نتیجه برجام» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …