با سند لازم الاجرا آشنا شوید!

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قوانین، زمانی که اسناد لازم الاجرا تنظیم می‌شود، قواعد و اهداف از تنظیم آن باید بلافاصله انجام شود و نیاز به تشریفات خاصی برای اجرای آن نیست.
با سند لازم الاجرا آشنا شوید!

قبلا هم اشاره کردیم که اسناد به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به‌عنوان مثال، سندی که مطابق با تمامی شرایط ذکر شده در قانون باشد، سند رسمی نامیده می‌شود. در مقابل، سندی که این شرایط را ندارد، سندی عادی نامیده شده و اعتبار آن از سند رسمی کمتر است.

یکی دیگر از انواع اسناد، سند لازم الاجرا است که در دلتا مگ به تعریف و بررسی آن خواهیم پرداخت.

سند لازم الاجرا چیست؟

به احتمال زیاد این اصطلاح در منازعه‌ها و دعوای حقوقی به گوشتان خورده است. مطابق با قوانین مرتبط با این موضوع، سند لازم الاجرا سندی است که بدون نیاز به مراجعه به دادگستری، طرح شکایت، حضور در جلسات دادرسی و اثبات دلایل برای ادعای خود، صرفا با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک و طی کردن تشریفات قانونی، نسبت به اجرای حق اقدامات لازم را انجام دهد.

 سند لازم الاجرا چیست؟

البته این نکته را فراموش نکنید که اسناد لازم الاجرا را از طریق دادگستری هم می‌توانید پیگیری کنید. یعنی موارد بالا مانع شما نمی‌شود. به‌عبارتی اسناد لازم الاجرا این حق را برای دارنده اسناد به وجود می‌آورد که هم از طریق دادگستری و هم از طریق اداره ثبت، اقدام به وصول حقوق و مطالبات خود بنمایند.

چه اسنادی لازم الاجرا به حساب می‌آید؟

مطابق با قوانین، اسناد رسمی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود، جزو اسناد لازم الاجرا است. البته ممکن است که قانون اسنادی را جزو اسناد لازم الاجرا شمرده و مزیت اسناد لازم الاجرا را برای آن لحاظ کرده باشد که به آن خواهیم پرداخت:

  • مطابق با قوانین صدور چک، یکی از اسنادی که قانون آن سند را جز اسناد لازم الاجرا بر شمرده است چک است. از آنجایی که چک در معاملات نقش بسزایی داشته و همچنین انتقال آن به سهولت انجام می‌شود، افراد و تجار متمایل به استفاده از آن می‌شوند.
مطلب پیشنهادی:  آیا می‌توان پارکینگ خانه را به افراد غیرساکن اجاره داد؟

چک، سندی لازم الاجرا

  • موضوع دیگر که لازم است به آن اشاره شود در خصوص عوارض و نوسازی و عمران شهرداری و کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری می‌باشد.
  • از موارد دیگر که شاید به آن کمتر پرداخته شده، موضوع عدم پرداخت شارژ ماهیانه توسط اعضای یک آپارتمان است. طبق قوانین تملک آپارتمان‌ها، در صورتی که یکی از ساکنین آپارتمان، از پرداخت ماهیانه شارژ خود امتناع کند، مالک پس از اخطار می‌تواند وی را از یک‌سری خدمات محروم کند. اگر باز هم این مشکل حل نشد، مطالبات به وجود آمده همانند اسناد رسمی از طریق اجرای ثبت قابل اجرا و اعمال است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «با وجه التزام و نقش آن در قرارداد آشنا شوید!» از دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…