انواع فسخ قرارداد و کاربردهای آن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دلیل فسخ می‌تواند قانونی یا قراردادی باشد. با این توضیح که گاهی اوقات قانون اجازه فسخ و انحلال قرارداد را به یکی از طرفین می‌دهد و گاهی اوقات نیز شرح مندرج در قرارداد این حق را اعطا می‌کند.
انواع فسخ قرارداد و کاربردهای آن

هر چقدر که تنظیم قرارداد و انجام معاملات افزایش پیدا کرده است، فسخ قرارداد هم به وفور دیده می‌شود. زمانی که در یک قرارداد صحبت از فسخ کردن در میان باشد بدین معنی است که یکی از طرفین قرارداد، به انجام موارد ذکر شده در متن قرارداد، خاتمه دهد و از انجام تعهدات خود امتناع کند. ما در دلتا مگ به بررسی انواع فسخ قرارداد و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

انواع فسخ قرارداد

مواردی که باعث فسخ قرارداد توسط خریدار یا فروشنده می‌گردد شامل:

خیار مجلس

یکی از انواع فسخ، خیار مجلس است. در این نوع، وقتی دو نفر با هم قراردادی می‌بندند، تا زمانی که از هم جدا نشده‌اند می‌توانند معامله را به هم بزنند.

خیار مجلس

خیار حیوان

در صورتی که مورد معامله، حیوان باشد، به عنوان مثال فروشنده یک راس گاو را فروخته و پولی دریافت کند، از روز معامله تا 3 روز، خریدار حق فسخ معامله را دارد.

نکته حائز اهمیت این است که اختیار فسخ معامله مخصوص کسی است که از معامله ضرر می‌بیند.

خیار شرط

گاهی ممکن است در قرارداد مربوطه شرط شود که برای مدت معین (به عنوان مثال 1 ماه)، خریدار حق فسخ را دارد. نکته مهم در این نوع فسخ این است که مدتی که خریدار حق فسخ را دارد، حتما در قرارداد قید شود.

مطلب پیشنهادی:  مسکن اصلی‌ترین خواسته جامعه کارگری

معاملات مسکن

خیار غبن

از انواع دیگر فسخ، خیار غبن است. این حق فسخ زمانی رخ می‌دهد که شخص از قیمت آگاهی نداشته اما مجبور به انجام معامله می‌باشد.

خیار عیب

زمانی که در قرارداد مربوطه عیبی وجود داشته و طرف مقابل از آن بی اطلاع باشد، 2 حق پیدا می‌کند. در حالت اول می‌تواند معامله را به هم بزند، در حالت دوم هم می‌تواند تفاوت قیمت مالی که عیب دارد و مال در زمان بی عیبی را از طرف قرارداد درخواست کند.

خیار تخلف از شرط 

گاهی در معامله علاوه بر شروط اصلی، شرط‌های دیگری هم قید می‌شود. حال اگر یکی از طرفین شروط را رعایت نکرده یا بر خلاف آن عمل کند، طرف دیگر حق فسخ معامله را دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «اصول محکم کاری‌های یک معامله» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…