اجرت المثل و اجرت المسمی در عقد اجاره

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورت تأخیر در پرداخت اجاره بها و طرح دعوی مطالبه اجاره‌های معوقه در دادگاه، مستاجر باید علاوه بر پرداخت اجرت المسمی، خسارت تاخیر تادیه را نیز بپردازد.
اجرت المثل و اجرت المسمی در عقد اجاره

امروزه روابط موجر و مستاجر و اختلافات ناشی از آن از موضوعات رایج برای طرح دعوا در دادگستری و شوراهای حل اختلاف می‌باشد. یکی از این موضوعات مورد اختلاف، مطالبه اجاره بها و اجرت المثل استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه از مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجاره است. ما نیز در دلتا مگ قصد داریم به بررسی اجرت المثل و اجرت المسمی در عقد اجاره و تفاوت آن‌ها بپردازیم.

اجرت المسمی به چه معناست؟

معمولا در اجاره‌نامه، مبلغی تحت عنوان اجاره بها به صورت روزانه یا ماهانه تعیین می‌شود. در حقوق به این مبلغ، اجرت‌المسمی می‌گویند. همان‌طور که از نام آن مشخص است، اجاره بهایی  است که در قرارداد مربوطه از آن نام برده می‌شود.

اجرت المسمی به چه معناست؟

اجرت المثل چیست؟

در صورتی که یک شخص از اموال شخص دیگری، بدون وجود قراردادی بین آن‌ها، استفاده کند، باید اجرت منفعت استفاده شده را به مالک آن بپردازد که به این اجرت، اجرت المثل می‌گویند. میزان اجرت المثل را کارشناس دادگاه تعیین می‌کند. در واقع رضایت مالک مهم نبوده و باید حتما یک قرارداد بین طرفین وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر پس از انقضای مدت مذکور، مستاجر همچنان مورد اجاره را در تصرف خود داشته و از تخلیه ملک امتناع نماید، در این صورت صاحب ملک می‌تواند اجرت المثل ایام تصرف را مطالبه نماید.

دادگاه یک وقت برای رسیدگی به این موضوع تعیین و طرفین را دعوت می‌نماید. پس از شنیدن اظهارات طرفین، در صورت محق دانستن مالک به دریافت اجرت المثل، قرار ارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری صادر شده و کارشناس پس از بررسی و ارزیابی، اجرت المثل ملک را با توجه به موقعیت و شرایط ملک، تعیین می‌نماید.

مطلب پیشنهادی:  مجازات مردی که به همسر خود خیانت می‌کند، چیست؟

اجرت المثل چیست؟

شرایط لازم برای مطالبه اجرت المثل ایام تصرف

  • تنها مالک رسمی ملک یا نماینده قانونی او می‌تواند درخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف را بدهد.
  • چنان‌چه موجر پس از پایان مدت اجاره، خواهان تخلیه مستأجر نگردد این امر ظاهراً بدین معناست که برای ادامه تصرفات مستأجر، رضایت دارد.
  • گاهی اوقات ممکن است که در قرارداد اجاره نوشته شود که در صورت اتمام مدت اجاره، مبلغ اجرت المثل به میزان اجاره بها می‌باشد. این شرط در صورتی نافذ است که مستاجر با رضایت مالک در ملک سکونت داشته باشد و در صورتی که موجر تقاضای تخلیه ملک را بکند و مستاجر تخلیه نکند، در اینصورت اجرت المثل بر اساس ارزش واقعی و با نظر کارشناس تعیین می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «معامله فضولی به چه معناست؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …