گواهی عدم حضور چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گواهی عدم حضور یک اخطار کتبی و قانونی است تا طرف معامله را مجبور به رعایت و انجام دادن تعهدهای قراردادی کند.
گواهی عدم حضور چیست؟

هنگام خرید و فروش ملک در مبایعه‌نامه بندی قرار دارد با این محتوا که، خریدار و فروشنده در تاریخ معین برای تنظیم سند در دفترخانه موردنظر حضور داشته باشند. در صورتی که هنگام تنظیم سند، خریدار یا فروشنده در دفترخانه حضور نداشته باشد، آیا سردفتر از نظرقانونی این اجازه را دارد که گواهی عدم حضور را صادر کند؟ ممکن است این سوال در ذهن بسیاری از افراد به‌وجود آید که گواهی عدم حضور یعنی چه و با گواهی اعلام حضور چه تفاوتی دارد؟ برای آشنایی با این بند از قانون تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

گواهی عدم حضور چیست؟

هنگامی که طرفین معامله قراردادی را بین خودشان تنظیم و امضا می‌کنند، در قرارداد تاریخی را به عنوان انتقال سند رسمی مشخص می‌کنند. در صورتی که در تاریخ مشخص شده به هر دلیلی یکی از طرفین به دفترخانه مراجعه نکند، طرف دیگر معامله می‌تواند درخواست کتبی خود را مبنی گواهی عدم حضور و انجام نشدن معامله به دفتر اسناد رسمی اعلام کند. علاوه بر غایب بودن یکی از طرفین هنگام تنظیم سند، در صورتی که هر دو طرف معامله در دفترخانه حضور داشته باشند اما سند، بنچاق یا هر اسناد دیگری که لازمه انتقال سند است را به همراه نداشته باشند، در این حالت نیز امکان صدور گواهی عدم حضور برای این شخص امکان‌پذیر است.

گواهی عدم حضور

آیا عدم صدور گواهی عدم حضور توسط دفترخانه قانونی است؟

مطابق با بند 89 مقرر شده  در صورتی که سردفتر در تهیه و تنظیم قولنامه عادی دخالتی داشته باشد، این امر غیر قانونی و خلاف شئونات سردفتری است. همچنین در این بند ذکر شده که در صورتی که در قولنامه عادی شرط شده باشد که طرفین در روز معین در دفترخانه حضور داشته باشند، در صورتی که بنا بر دلایلی قولنامه در همان روز به ثبت نرسد، سردفتر می‌تواند به درخواست ذی‌نفع گواهی عدم حضور را صادر کند.

مطلب پیشنهادی:  قوانین اجاره املاک

گواهی اعلام حضور چیست؟

مطابق آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران مورخ 1400/01/10، دفاتر اسناد رسمی ملزم به صدور گواهی عدم حضور نیستند و تنها ملزم به ارائه گواهی اعلام حضور هستند. در نتیجه صادر نکردن گواهی عدم حضور تخلف نیست و نمی‌توان از سردفتر امری را تقاضا کنیم که در حیطه وظایف او نیست. امتناع سردفتر از عدم صدور این گواهی کاملا منطبق با قانون است.

گواهی عدم حضور

مدارک لازم جهت دریافت گواهی عدم حضور برای فروشنده

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • سند مالکیت
  • قولنامه حال رسمی یا عادی
  • بنچاق
  • پایان کار
  • مفاصا حساب دارایی
  • مفاصا حساب نوسازی از شهرداری
  • استعلام از بند (ز) قانون مبنی بر عدم بازداشت از اداره ثبت

مدارک لازم جهت دریافت گواهی عدم حضور خریدار

  • قولنامه حال رسمی یا عادی، به شکلی که به امضا دو طرف رسیده باشد.
  • همراه داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه
  • تهیه چک بانکی به میزان باقی مانده قیمت خرید خانه که در قولنامه ذکر شده

پیشنهاد مطالعه: قولنامه و نکات مربوط به آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …