پیش‌بینی ادامه رکود در بازار مسکن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بازار مسکن بعد از پایان تعطیلات نوروزی، به دلایل مختلفی همچون تعیین و تکلیف مذاکرات هسته‌ای، ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس و ... در رکود به سر می‌برد.
عرضه واحدهای استیجاری

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، بازار مسکن بعد از پایان تعطیلات نوروزی، همچنان در رکود به سر می‌برد. در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد که واحدهای بزرگ متراژ که در سایت‌های خریدوفروش آنلاین آگهی شده‌اند، همچنان در انتظار خریداران هستند. از آن‌طرف کمبود واحدهای کوچک متناسب با قدرت خرید متقاضیان مصرفی به وضوح دیده می‌شود.

این موضوع در حالی است که برخی از مشاوران املاک معتقدند که قیمت مسکن در برخی از مناطق شمالی پایتخت همچنان کاهشی خواهد بود. حال با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان پیش‌بینی می‌شود که وضعیت رکود بازار مسکن ادامه داشته باشد.

البته این بازار از اواسط سال گذشته به دلیل سایه افکندن مذاکرات هسته‌ای دچار انتظارات کاهشی شده و این اوضاع کماکان حکم‌فرماست. با یک پرس و جوی ساده از مشاوران املاک مشخص شد که تمایل به فروش ملک در تهران بخصوص نیمه شمالی افزایش‌یافته است.

بازار مسکن بعد از پایان تعطیلات نوروزی

این موضوع حتی در دو منطقه پر معامله تهران، یعنی مناطق 5 و 4 نیز صدق می‌کند. سطح قیمتی در منطقه ۵ بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان در هر مترمربع می‌رسد و در منطقه ۴ از متری ۲۲ تومان شروع می‌شود و تا ۳۵ میلیون تومان متغیر است. البته این بازه قیمتی بیشتر مربوط به منطقه تهرانپارس شرقی است و نرخ‌ها در مناطقی مثل سوهانک، شمس‌آباد، پاسداران، شیان و لویزان که در منطقه ۴ قرار دارند به‌مراتب بیش از این رقم‌ها است.

مطلب پیشنهادی:  تحویل واحدهای پروژه ملی مسکن

خواب سرمایه در بازار مسکن جذاب نیست

بازار مسکن در حالی به دلایل مختلف در رکود به سر می‌برد که نرخ سود بانکی جذاب‌تر از خواب سرمایه در بازار مسکن شده است.

برای شفاف‌تر شدن این موضوع به این مثال توجه کنید؛ اگر یک آپارتمان ۱۰ میلیارد تومانی به فروش برسد و همین مبلغ در بانک سپرده‌گذاری شود سود ماهیانه آن با نرخ ۱۸ درصد به حدود ۱۵۳ میلیون تومان می‌رسد.

گفتنی است، تورم بازار مسکن شهر تهران در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به کمترین میزان خود از دی‌ماه ۱۳۹۶ تاکنون رسیده است. از آذرماه ۱۳۹۶ تحت تأثیر عوامل سیاسی، رشد نقدینگی و هجوم سرمایه‌ها به بازارهای غیرمولد روند رونق نسبی معاملات و رشد قیمت مسکن آغاز شد و دی‌ماه ۱۳۹۶ تورم سالیانه بازار مسکن در شهر تهران به ۱۶.۷ درصد رسید.

مطالعه بیشتر: مطلب «یک نماینده مجلس: روند نزولی قیمت مسکن ادامه دارد» را  در دلتا مگ بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …