محاسبه تبدیل رهن و اجاره

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نحوه محاسبه تبدیل رهن و اجاره از جمله موضوعاتی است که آشنایی با آن می‌تواند به نفع شما باشد.
تبدیل رهن به اجاره

زمانی که افراد در جستجوی خانه هستند و قصد اجاره آپارتمان را دارند، از سوالاتی که ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند، فرمول محاسبه رهن و اجاره است. برای آگاهی از جزئیات قانون تبدیل رهن به اجاره یا بلعکس تبدیل اجاره به رهن ۱۴۰۲، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تبدیل رهن به اجاره

اشکال رهن و اجاره بسیار متنوع هستند. کلیه این اشکال با موافقت موجر و مستاجر صورت می‌گیرند و به‌صورت مکتوب در دفتر املاک به امضا و تایید طرفین می‌رسند. گاهی اوقات مستاجر ترجیح می‌دهد مبلغی را که قرار است به صورت رهن به ودیعه بگذارد کمتر باشد یا اصلا مبلغی را ندهد و در عوض به طور ماهیانه مبلغ بیشتری را به مالک بپردازد.

معمولا برای مستاجرانی که پول پیش خانه یا همان مبلغ ودیعه را ندارند و یا مبلغ کمی دارند ترجیح می‌دهند به دنبال گزینه‌هایی باشند که رهن کمتر و در عوض کرایه ماهیانه بیشتری بپردازند.

فرمول محاسبه رهن و اجاره

بر اساس عرف فعلی، رهن کامل یک خانه با توجه به مدت زمانی که از ساخت آن می‌گذرد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه محاسبه می‌شود. حال اگر خانه‌ نوساز باشد یک چهارم و هرچه عمر خانه بیشتر باشد، این ضریب به یک ششم نزدیک می‎‌شود.

مثلا فرض کنید خانه‌ ۱۰۰ متری و نوساز در محله‌ای قرار دارد که قیمت خانه در آن محله متری 15 میلیون تومان است. بنابراین رهن کامل آن حدودا 375 میلیون تومان می‌شود. 375 =4/ (15*100)

فرمول محاسبه رهن و اجاره

محاسبه تبدیل اجاره به رهن ۱۴۰۲

گاهی ممکن است مالکان تمایل نداشته باشند که خانه‌ خود را رهن کامل بدهند و مدل رهن به اجاره را بیشتر می‌پسندند اما از کجا بفهمیم اجاره و رهنی که مالک پیشنهاد کرده منصفانه است؟ رهن همراه با اجاره چطور محاسبه می‌شود؟

برای تبدیل اجاره به رهن آنلاین باید مبلغ اجاره را در عدد 50 ضرب کرد. به عنوان مثال اگر مبلغ اجاره ماهیانه یک ملک 1.000.000 باشد، مبلغ رهن آن 50.000.000 می‌شود.

فرمول تبدیل رهن به اجاره

در این بخش فرمول تبدیل رهن به کرایه را به طور کامل با مثال توضیح می‌دهیم. برای تبدیل رهن به اجاره آنلاین، مبلغ رهن را ضربدر ۳ درصد می‌کنند. یعنی هر یک میلیون رهن معادل ۳۰ هزارتومان اجاره است. اگر مبلغ رهن یک ملک ۵۰ میلیون تومان باشد، مبلغ اجاره به صورت زیر محاسبه می‌شود:

اجاره بها= رهن *۰.۰۳
۱.۵۰۰.۰۰۰=۵۰.۰۰۰.۰۰۰*۰.۰۳

مطلب پیشنهادی:  اجاره به شرط تملیک؛ قراردادی که صاحبخانه‌تان می‌کند!

نکات مهم در تبدیل رهن به اجاره

  • نرخ محاسبه رهن و اجاره به نرخ سود بانکی وابسته است.
  • مبنا معمولا عرف فعلی بازار است، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است این نسبت‌ها، منطقه به منطقه و شهر به شهر با هم تفاوت‌هایی داشته باشد.

محاسبه رهن و اجاره مغازه به چه صورت است؟

مهم‌ترین سوالی که افراد هنگام رهن و اجاره مغازه دارند، محاسبه مبلغ رهن و اجاره است و اینکه مقدار رهن یک مغازه چه درصدی از قیمتش است؟ یا نرخ تبدیل رهن و اجاره در بازار کنونی چگونه است؟

در حالت کلی در مورد املاک مسکونی، ارزش ملک را تقسیم بر 5 یا 6 می‌کنند و مقدار رهن مشخص می‌شود؛ در مورد املاک تجاری نیز ارزش ملک تقسیم بر 10 تا 15 می‌شود و در مورد املاک کشاورزی ارزش ملک را تقسیم بر 15 تا 20 کنید تا قیمت رهن کامل به دست بیاید. درنتیجه برای تبدیل رهن به اجاره مغازه باید به ازای هر 100 میلیون رهن، 30 میلیون اجاره در نظر بگیرید.

محاسبه رهن و اجاره مغازه به چه صورت است؟

آیا اجاره خانه بدون پول پیش امکان پذیر است؟

در شهرهای بزرگی مانند تهران، اجاره خانه یا اجاره اتاق بدون پول پیش به دلیل بالا بودن مبلغ ودیعه افزایش یافته‌است.

افرادی که تنها در تهران زندگی می‌کنند و خانواده‌هایی که توانایی اجاره خانه با پول پیش کم را هم ندارند، به دنبال کیس‌هایی هستند تا بتوانند بدون پول پیش خان اجاره کنند. یک ملک را به ۳ طریق می‌توان اجاره داد:

  • اجاره منزل مسکونی به مدل رهن و اجاره
  • رهن کامل واحد مسکونی
  • اجاره آپارتمان بدون ودیعه

در اجاره خانه بدون پول پیش یا بدون ودیعه، مستأجر مبلغی را به عنوان ودیعه پرداخت نمی‌کند؛ اما در عوض یک مبلغ زیادی را ماهانه به عنوان اجاره ملک پرداخت می‌کند.

این مورد برای افرادی خوب است که در مدت یک سال با میزان پول پیشی که نداده‌اند می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشند. مبلغ آن هم با توجه به قیمت هر متر مربع از واحد مسکونی، منطقه واحد و متراژ واحد مربوطه، متغیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه را بدانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از جمله موضوعات بسیار مهم است که افراد پیرامون آن خیلی سوال می‌کنن…