مزایا و معایب ساختمان‌های سبز

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از اهداف اصلی ساختمان های سبز این است که زمین را پایدارتر کنند اما اهداف ساختمان‌های سبز واقعا عمیق‌تر از این است.
ساختمان های سبز

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، هنگامی که یک پروژه ساختمانی آغاز می‌شود و زیستگاه‌های طبیعی اطراف خود را مختل می‌کند، در واقع می‌تواند تأثیری بر حیات‌وحش و محیط زیست داشته باشد.

ساختمان های سبز معمولا بام‌های سبز، دیوارهای سبز و دکوراسیون داخلی سبز دارند یا با محیطی سبز احاطه شده‌اند. این ساختمان‌ها معمولا جلبک‌ها، علف‌ها، سبزیجات یا سایر گیاهان سبز برگی را در سطوح داخلی یا خارجی خود دارند.

پوشاندن سقف یک ساختمان با گیاهان، میزان انرژی مصرفی را تا پنج درصد در زمستان و تا ۳۳ درصد در تابستان کاهش می‌دهد که صرفه‌جویی در هزینه را به همراه دارد. همچنین با این روش، در غیاب تهویه مطبوع، نوسانات دمای داخل خانه طی روز کاهش می‌یابند.

ساختمان های سبز

با توجه به این اهداف، ساختمان های سبز چیزی است که همه باید واقعا به آن توجه کنند. اگر قصد بازسازی خانه خود را ندارید، می‌توانید فقط چند تغییر سبز را در خانه خود ایجاد کنید تا مطمئن شوید که به اهداف زیست محیطی خود می‌رسید.

ساختمان های سبز، ویژگی‌های بسیاری دارند که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده کارآمد از انرژی، آب و سایر منابع
  • استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی
  • کاهش آلودگی و زباله و فراهم کردن امکان استفاده مجدد و بازیافت
  • کیفیت خوب هوای محیط داخلی
  • به کار بردن مواد غیرسمی و پایدار که استفاده از آنها اخلاقی است
  • در نظر داشتن محیط زیست در طراحی، ساخت و اجرا
  • در نظر داشتن کیفیت زندگی ساکنان
  • طراحی سازگار با محیط زیست در حال تغییر

معایب ساختمان‌های سبز

به رغم وجود چنین مزایای قابل توجهی، ساختمان‌های سبز می‌توانند با معایبی نیز همراه باشند که برخی از آنها به شرح زیر هستند.

*محل ساخت

از آنجا که ساختمان‌های سبز برای کسب انرژی به خورشید وابسته هستند، باید در موقعیتی قرار بگیرند که بهترین میزان دریافت نور خورشید را داشته باشد. این امر ممکن است مستلزم قرار گرفتن ساختمان‌های سبز در مقابل سایر خانه‌های محله باشد.

مطلب پیشنهادی:  نکاتی درباره فرهنگ مهمانی در عصر آپارتمان‌ نشینی

*دسترسی

یافتن مصالح برای ساخت چنین ساختمان‌هایی، به خصوص در مناطق شهری که حفظ محیط‌زیست نخستین گزینه مورد نظر مردم نیست، کاری دشوار است. بنابراین حمل‌ونقل مصالح برای این نوع  ساختمان‌ها می‌تواند هزینه زیادی نسبت به یک ساختمان استاندارد داشته باشد.

*بدون ویژگی خنک‌کننده هوا

ساختمان‌های سبز برای تولید برق با گرما کار می‌کنند؛ بنابراین برای مناطق گرم طراحی نشده‌اند. این ساختمان‌ها هیچ سیستم تهویه‌ای ندارند؛ بنابراین به دستگاه‌های تهویه مطبوع نیاز خواهند داشت که موجب می‌شود این ساختمان‌ها به چیزی جز ساختمان سازگار با محیط زیست تبدیل شوند.

*زمان ساخت بلندمدت

ساختمان‌ها به زمان بیشتری برای طراحی و ساخت نیاز دارند. طرح‌های ساختمان سبز، روش خاصی را اتخاذ می‌کنند که شرایط محیطی اطراف را در نظر می‌گیرد.

*هزینه بالای ساخت‌وساز

ساخت ساختمان‌های سبز در حال حاضر به هزینه بیشتری نسبت به ساختمان‌های معمولی نیاز دارد زیرا این ساختمان‌ها به مواد طبیعی زیادی وابسته هستند که ممکن است در همه زمان‌ها و مکان‌ها در دسترس نباشند.

ساختمان سبز باید ساخته شود یا خیر؟

پس از روشن شدن مزایا و معایب ساختمان‌های سبز، اکنون می‌توان گفت که ساخت این ساختمان‌ها یک ایده کاربردی است که با توجه به مزایای قابل توجه آنها، در بسیاری از مکان‌ها و کشورها قابل اجرا است. با وجود این، با توجه به شرایط محیطی ویژه، مصالح ساختمانی و مواردی از این دست.

مطالعه بیشتر: مطلب «ملک مجهول‌ المالک و نکات مربوط به آن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…