تکلیف اراضی و ساختمان‌های بدون سند چیست؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اراضی و ساختمان‌های بدون سند قابلیت نقل و انتقال ندارند. در صورت انجام این کار ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.
سند مالکیت

صدور سند مالکیت برای هر زمین یا ساختمانی واجب است. همانطور که می‌دانید هر مالی چه منقول چه غیرمنقول، نیاز به سند مالکیت دارد. در واقع نداشتن سند ملکی می‌تواند در خرید و فروش مال موردنظر مشکلاتی را به‌وجود آورد. گاهی پیش می‌آید که اموال غیرمنقول سند مالکیت نداشته و بدون سند، نقل و انتقال آن انجام شود. اکنون این سوال مطرح می‌شود که ثبت اموال بدون سند امکان پذیر است؟ تکلیف ثبت زمین بدون سند چیست؟ با دلتامگ همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند

گاهی بعضی از اراضی و ساختمان‌های احداث شده بر روی آن، همچون اراضی کشاورزی، باغ‌ها، نسق‌های زراعی و… که دارای سابقه رسمی بوده و همچنین تصرفات متصرفان آن کاملا قانونی است، فاقد سند رسمی بوده و به دلایلی از جمله؛ مفقودالاثر بودن مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه وی، فوت مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه وی، عدم دسترسی به مالکان مشاعی و عدم دسترسی به مالک رسمی، امکان صدور سند رسمی مطابق با قوانین جاری امکانپذیر نبوده است.  بدین منظور قانونی در سال ١٣٩٠ تحت عنوان قانون تعیین تکلیف وضعیت اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی به تصویب رسیده است.

سند تعیین تکلیف چیست؟

صدور سند مالکیت

برای اینکه سند مالکیت اموال غیرمنقول فاقد سند صادر شود، هیأت‌های حل اختلافی تشکیل شده و براساس اسناد و مدارک ارائه شده، اقدام به صدور رأی می‌نمایند. این هیات حل اختلاف، از یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضائیه، رییس اداره جهاد کشاورزی یا رییس اداره راه و شهرسازی یا قائم مقام آنان و رییس اداره ثبت یا قائم مقام وی تشکیل شده است.

مطلب پیشنهادی:  تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

اراضی که شامل این قانون نمی‌شوند عبارتند از:

  • اراضی دولتی
  • زمین‌های ملی
  • زمین‌های عمومی
  • منابع طبیعی

زمین‌های بدون سند

تقاضا برای صدور سند مالکیت

 صدور سند مالکیت برای اراضی فاقد سند هستند، نیازمند طی مراحلی است. ابتدا باید تقاضانامه الکترونیکی در درگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک را تکمیل کرده و پس از آن مدارک و اسناد لازم را به دبیرخانه هیأت ارسال کنید. البته شما می‌توانید برای تقاضای صدور سند مالکیت به دفاتر اسناد رسمی هم مراجعه نمایید.

وظایف هیات حل اختلاف شامل:

  • بررسی مدارک و دلایل ارائه شده
  • ‌جلب نظر کارشناس
  • انجام تحقیقات لازم
  • صدور رأی براساس قانون مذکور
  • استعلام نظر از نهادهای لازم

وظایف هیأت حل اختلاف در صدور سند مالکیت

آیا تقاضای صدور سند مالکیت هزینه‌ای دارد؟

بله. هزینه صدور سند مالکیت پنج درصد ارزش منطقه‌ای ملک و اگر ارزش ملک معین نباشد، براساس برگ ارزیابی قیمت منطقه‌ای ملک، تعرفه سند و بهای دفترچه مالکیت می‌باشد که لازم است به خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

پیشنهاد مطالعه: مراحل صدور جواز ساختمان کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …