تاخیر در تحویل ملک چه عواقبی دارد؟

0
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشکل تاخیر در تحویل ملک توسط فروشنده، از طریق راه‌های قانونی قابل پیگیری است.
تاخیر در تحویل ملک

از مشکلاتی که به وفور در خرید و فروش ملک رخ می‌دهد، تاخیر در تحویل ملک مربوطه به صاحب آن است. به‌عبارتی فروشنده موظف است که در زمان مقرر شده، ملک مورد معامله را به مالک آن تحویل دهد. در صورتی‌که بدقولی کند و در تحویل ساختمان تاخیر داشته باشد، قانون با او برخورد می‌کند. همراه دلتامگ باشید.

خوشبختانه قوانین محکم و معینی برای این منظور در نظر گرفته‌ شده است که کار را برای طرفین آسان می‌کند. بر طبق قوانینی که در این رابطه وضع شده‌ است، در صورتی‌که فروشنده، ملک موردنظر را در زمان مقرر به خریدار تحویل‌ نداده باشد، قرارداد پابرجا مانده و فروشنده ملزم‌ به جبران خسارات خواهد بود.

مراحل تحویل ملک به خریدار

یکی از ارکان مهم معامله، مرحله تحویل ملک به خریدار است. قبل از این‌که فروشنده، ساختمان را به مالک آن تحویل دهد، خریدار باید مراحلی را طی کند. آن مراحل شامل:

  • تعیین نحوه پرداخت مبلغ
  • پرداخت مبلغی تحت عنوان پیش‌پرداخت
  • تعیین مبلغ حق فسخ
  • مشخص‌نمودن زمان حضور در محضر
  • مشخص‌کردن زمان تحویل
  • مشخص‌نمودن مبلغ پرداختی در زمان تنظیم قولنامه، محضر و در هنگام تخلیه ساختمان
  • دریافت کد اقتصادی و پرداخت درصد تعیین‌شده به مشاور املاک

بعد از اینکه مراحل ذکر شده توسط خریدار انجام شد حال، نوبت فروشنده است که در زمان مقرر شده به تعهدات خود عمل کند. البته طبق قانون، اگر خریدار 90 درصد وجه را پرداخت نکرده باشد، فروشنده می‌تواند ملک را تحویل ندهد.

مراحل تحویل ملک به خریدار

در صورت تاخیر در تحویل ملک، چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، طرفین معامله باید مبلغی را تحت عنوان خسارت، در قرارداد ذکر کنند. این کار به خریدار اجازه می‌دهد که در صورت بروز مشکل، به دادگاه مراجعه کرده و پیگیری کند. همچنین می‌تواند از فروشنده به‌علت تاخیر، خسارت را دریافت کند.

مطلب پیشنهادی:  نحوه اثبات وقفی بودن سند ملک

عواقب تاخیر در تحویل ملک

اصولاً باید میزان خسارت در مفاد سند موقت ملک یا همان قولنامه نوشته شده و این مقدار هزینه با موافقت طرفین باشد. ممکن است به اندازه هر روز یا هر ماه تاخیر، مقدار خسارت بیشتر باشد. ممکن است یک مقدار خسارت معین برای هر چقدر دیرکرد تعیین شود. این موضوع بستگی به نظر خریدار و فروشنده ملک دارد.

عواقب تاخیر در تحویل ملک

خسارت دیرکرد تحویل ملک و آپارتمان چگونه محاسبه می شود؟

مقدار هزینه‌ای که به عنوان خسارت دیرکرد تحویل هر نوع ملک از قبیل خانه و آپارتمان مسکونی یا تجاری که مراحل ساخت آن طی و تکمیل شده باید داده شود، در قرارداد با موافقت طرفین ذکر شده است، که اگر مشکلی پیش آمد به طور قانونی قابل حل است و در این رابطه حق کسی ضایع نمی‌شود.

گاهی اوقات خسارت در قرارداد نوشته نشده و به صورت شفاهی بین خریدار و فروشنده گفته می‌شود. این روش در صورتی در دادگاه قابل اعتبار است که دو شاهد وجود داشته باشد. دادگاه بنا بر شهادت شهود جریمه ضرر و زیان فسخ قرارداد خرید ملک و یا خانه و آپارتمان پیش فروش شده را را مشخص می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دریافت مهریه بعد از طلاق ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه بعد از طلاق مم…