با احتمال توافق برجام، متقاضیان خرید مسکن دست نگه داشتند

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اخبار غیررسمی درباره توافق برجام، سبب شده بود فعالان بازار مسکن نیز با لحاظ خوش‌بینی قیمت مسکن، وارد عمل شوند و متقاضیان خرید، از عجله پرهیز کنند.
قدرت خرید وام آپارتمان

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی یکی از عوامل تاثیرگذار بر جو روانی بازار مسکن بود. همین موضوع باعث شده، سطح فعلی قیمت مسکن بالاتر از سطح متعارف باشد.

این در حالی است که برای مثال، نسبت قیمت به اجاره مسکن طی سه دهه اخیر همواره در دوره‌‌‌های جهش، حداکثر روی عدد ۲۴ تا ۲۵ قرار داشته است، اما در طول سه سال اخیر مقدار این نسبت از ۳۰ واحد نیز فراتر رفته است.

از سوی دیگر، میزان رشد قیمت مسکن در طول دست‌‌‌کم سه سال گذشته همواره بیشتر از رشد نقدینگی بوده است، اما چه چیزی زمینه‌‌‌ساز رشد بی‌‌‌سابقه قیمت مسکن تا حد برهم خوردن همه نسبت‌‌‌های تعادلی در این بازار شد؟ این اتفاق ناشی از وضعیت ریسک غیراقتصادی حاکم بر کشور و جو روانی ناشی از آن بود.

نمایشگر کاهش قیمت مسکن

اما از سال گذشته که موضوع از سر‌گیری مذاکرات احیای برجام بار دیگر برجسته شد و در دستور کار دولت قرار گرفت، بازار مسکن نیز بی‌درنگ به سمت ثبات حرکت کرد؛ به نحوی که از ابتدای امسال تاکنون بازدهی مسکن یک‌‌‌رقمی باقی مانده و این یعنی رشد ماهانه قیمت مسکن به طور میانگین از فروردین تا بهمن که آمار رسمی آن منتشر شده، کمتر از یک‌درصد و حتی در برخی ماه‌‌‌ها منفی بوده است.

مطلب پیشنهادی:  بررسی وضعیت نرخ اجاره ویلا

بازار مسکن در سال‌های اخیر با حجم بالای تقاضای خرید خانه از ناحیه دو گروه غیرمصرفی شامل «سفته‌‌‌بازان» و «سرمایه‌گذاران» روبه‌رو شده و به همین خاطر تعادل میان عرضه و تقاضا از بین رفت و به دنبال آن جهش قیمت حتی با وجود خداحافظی کامل متقاضیان مصرفی مسکن با بازار معاملات، ادامه پیدا کرد.

در عین حال امسال به واسطه اینکه تقاضای سفته‌‌‌بازی در بازار مسکن به جز یک بازه زمانی کوتاه به صفر رسید و از میزان خریدهای سرمایه‌‌‌ای در این بازار نیز کاسته شد، در عمل متغیر درون‌‌‌زا نیز به برقراری ثبات نسبی در این بازار کمک کرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «یک سوم جمعیت کشور، ناگزیر به اجاره‌نشینی هستند» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. صادق

    22 اسفند 1400 در 10:51 ب.ظ

    اینکه میگویند بخاطر مذاکرات خریداران از خرید مسکن دست نگه داشته آند کلا غلط است تنها دلیل رکود بازار عدم توانایی خریداران مصرفی و غیر منطقی و غیر واقعی بودن قیمت ها است دلایل دیگری که میگویند در راستای قول زدن مردم و کلاهبرداری است

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:43 ب.ظ

      سپاس از شما و نظر دقیقتون.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…