همه چیز درباره تخلفات بنگاه‌های املاک بدون مجوز

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که با بنگاهی به مشکل برخورده باشید. حال برای رفع این مشکلات و گزارش تخلفات به کجا باید مراجعه کنیم؟

تخلفات بنگاه‌های بدون مجوز موضوعی است که بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است. با اینکه امروزه با گسترش سایت‌ها و اپلیکشن‌های مختلف برای خرید و فروش املاک، مانند سایت دلتا، مراجعه به بنگاه‌ها تا حدودی کمتر شده است. اما با این‌حال شما خواه‌ناخواه برای کاری مانند نوشتن یک مبایعه‌نامه رسمی و دریافت کد‌ِ رهگیری، باید یه این مراکز مراجعه کنید. اما سوال این است: آیا می‌توان به هر بنگاه و مشاور املاکی اعتماد کرد و کار را به آن‌ها سپرد؟ اگر بنگاهی، تخلف کرد، چگونه باید با وی برخورد شود؟

با دلتا مگ همراه باشید تا با روش‌های مقابله با تخلفات بنگاه‌ها و برخورد با آن آشنا شوید.

بنگاه و تخلفات آن

بررسی صحت مدارک توسط بنگاه

بررسی صحت مدارک ملکی و مدارک هویتی فروشنده و خریدار و گرفتن کد رهگیری، اولین کاری است که یک مشاور املاک باید انجام دهد. اگر به هردلیل در این زمینه‌ها مشکلی پیش آمد، بنگاه مربوطه باید پاسخ‌گو باشد.

درصورت به‌وجود آمدن مشکل، به‌کجا مراجعه کنیم؟

هنگام خرید و فروش یک ملک ممکن است مشکلاتی بوجود آید که مقصر آن، مشاورین املاک باشند. ایجاد این مشکلات همیشه از روی عمد نبوده و ممکن است سهل‌انگاری مشاوران باشد اما در هر صورت باید پیگیری شود.

اتحادیه مشاوران

در صورت گرفتن کمیسیون بیش از نرخ مصوب، عدم دریافت کد رهگیری، عدم بررسی مالکیت و از این قبیل مشکلات، باید به اتحادیه مشاوران مراجعه کنید. به‌عبارتی مرجع رسیدگی به این مشکلات، اتحادیه مشاورین املاک است.

حضوری یا تلفنی! هر طور که مایلید

اگر قصد مراجعه حضوری به اتحادیه را ندارید، می‌توانید برای ثبت شکایات و گزارش موضوع موردنظر با شماره ۷۳۳۴ تماس بگیرید. اتحادیه هم سعی می‌کند در وهله اول، موضوع را به‌‍صورت تلفنی و با تذکر شفاهی به مشاور املاک مربوطه، حل کند.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره مالیات بر ارث

اما اگر به هر دلیل، موضوع به‌صورت تلفنی حل نشد، کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مشاوران املاک از مشاور و شما می‌خواهد با مدارک و مستندات خود به اتحادیه بروید تا مشکل برطرف شود. درصورتی‌که اثبات شود که املاک موردنظر مقصر است و به شما خسارت وارد کرده است، باید خسارت شما را تمام و کمال پرداخت کند. اگر اتحادیه نتوانست مشاور را نسبت به پرداخت خسارت راضی کند، بنگاه املاک پلمپ می‌شود.

راه های مقابله با تخلفات املاک

مراجعه به مراجع قضایی

گاهی ممکن است مشکلاتی پیش آید که اتحادیه مشاورین، امکان ورود به آن را ندارد. به‌عنوان مثال سو استفاده املاک از مدارک ما، جعل در معاملات، تبانی با یک طرف معامله و کلاهبرداری از طرف دیگر و غیره که مرجع رسیدگی به این موارد، مراجع قضایی است.

سازمان تعزیرات حکومتی

درصورتی‌که بنگاهی مجوز نداشت یا مجوزش باطل شده بود یا به گرفتن کمیسیون اضافه اقدام کرد، علاوه بر اتحادیه مشاوران املاک می‌توانید شکایت‌تان را نزد سازمان تعزیرات حکومتی هم ببرید. این سازمان می‌تواند به صاحبان بنگاه‌های املاک اخطار بدهد، بنگاه را پلمپ یا حتی پروانه کسب را باطل کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب « آشنایی با انواع تخلفات ساختمانی » از مجله ملکی دلتا بخوانید.

یک نظر

  1. ایرانی

    27 اردیبهشت 1401 در 8:54 ب.ظ

    قدم به قدم بنگاه املاک شما بر جواز بگیر و حق عضویت بده مالیات و ارزش افزوده فلان و فلان بده افغا نیها بدون هیچی کاسبی میکنن منطقه های افغانی نشین ایرانی ها کارشان کساده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …