راهکارهای تامین و طراحی مسکن کم‌درآمدها

2
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حل ‌همه ‌مشکلات‌ مسکن ‌تنها ‌در ‌پهنه ‌شهر امکان‌پذیر است اما این امر نیازمند پیش نیازهایی مانند خواست سیاسی در دولت و جامعه،‌ فضای سیاسی حمایت‌کننده، امنیت در مالکیت، مشارکت گروه‌ها و دیگر موارد است.
حل مشکل مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایرنا، کارگاه آموزشی حضوری و ویدیو کنفرانس وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان «تامین سرپناه مناسب در بافت‌های ناکارآمد شهری با رویکرد مسکن کم‌درآمد» برگزار شد. در این کارگاه حل مشکل مسکن اقشار کم‌درآمد مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

کمال نوذری”نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست آموزشی” درخصوص تامین مسکن کم‌درآمدها گفت: برای عملی کردن این موضوع یک‌سری راهبردهای مشخصی از جمله انعطاف‌پذیری در عرضه مسکن، توجه به استطاعت ساکنان در طراحی مسکن و استانداردها، نقش اشتغال در طراحی و شکل‌گیری مسکن و دیگر موارد بایستی مورد توجه قرار گیرد.

نوذری عنوان کرد: برای تامین مسکن کم‌درآمدها، دولت نقش کمک‌های اهرمی و تسهیل‌گرانه در قالب پشیبانی‌های مالی و فنی را ایفاد کرده است. برخی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت شامل طراحی مجموعه‌های مختلف مسکونی برای گروه‌های کم‌درآمدها و پیگیری روش‌های ارتقای امنیت سکونت کم‌درآمدها است. علاوه‌براین تامین مسکن استطاعت‌پذیر و اسکان مجدد در محدوده و مناطق، هدف شرکت بوده است.

راه‌های ‌حل مشکل مسکن

راه‌های ‌حل مشکل مسکن

«علی خلیلی» پژوهشگر توسعه شهری درخصوص عدم کاربردی بودن سیاست‌های تامین مسکن در کشور افزود: افزایش محلات فقیرنشین شهری و شتاب فقر مسکن نشان از این دارد که این سیاست‌ها در کشور جوابگوی تقاضای کنونی مسکن کم‌درآمدها، نیست.

مطلب پیشنهادی:  آخرین وضعیت ساخت مسکن ملی

وی گفت: براساس برآوردهای موجود حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در شرایط مسکن و محیط‌زیست نامناسب زندگی می‌کنند. از این جمعیت، حدود ۱۲میلیون نفر آن‌ها در محدوده سکونت‌گاه‌های غیررسمی سکونت دارند.

این پژوهشگر افزود: ارتقا بخشی در مکان، اسکان مجدد، تهیه مکان و خدمات، تامین مسکن در پهنه شهری از ‌جمله برنامه‌های‌ اسکان ‌بشر ‌ملل ‌متحد است که با درجات‌ متفاوتی ‌از ‌موفقیت ‌پیشنهاد داده شده است.

خلیلی خاطرنشان کرد که حل ‌همه ‌مشکلات‌ مسکن ‌تنها ‌در ‌پهنه ‌شهر ‌ممکن‌ است. اما این امر نیازمند پیش‌نیازهایی مانند خواست سیاسی در دولت و جامعه، چارچوب ملی تنظیم‌کننده حقوق زمین و مسکن، سیاست‌های پاسخ دهنده زمین و مسکن و امنیت در مالکیت، مدیریت شهری و دیگر موارد است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «متقاضیان امروز بازار مسکن چه کسانی هستند؟» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] مطالعه: مطلب «راهکارهای تامین و طراحی مسکن کم‌درآمدها» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:44 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …