احاطه نتیجه مذاکرات وین بر بازار مسکن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در کنار امید به احیای برجام متغیرهای دیگری نظیر نرخ تورم، وضعیت اقتصاد کلان، قدرت خرید مردم و غیره، بر بازار مسکن احاطه پیدا کرده است.
رکود در بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از قدس آنلاین، در بهمن‌ماه سال 1400، بانک مرکزی آماری را منتشر کرد که خبر از کاهش معاملات انجام شده در سال‌جاری داشت. این کاهش، نشان‌دهنده رکود در بازار مسکن بود.

در این میان اظهارنظر کارشناسان حوزه مسکن حاکی از آن است که نباید چندان چشم‌امیدی به جهش معاملات مسکن در سال 1401 داشت. رشد قیمت مسکن در کنار رکود معاملات، گویای این مطلب است.

علیرضا احمدیان، مشاور رئیس اتحادیه املاک تهران گفت: بازار مسکن با نزدیک شدن به سال جدید از تب و تاب افتاده است. متقاضیان فعلا تمایلی به تحرک و خرید و فروش مسکن ندارند.

عوامل اصلی رکود در بازار مسکن

عوامل اصلی رکود در بازار مسکن

احمدیان 4 عامل از جمله رکود اقتصادی، کمبود نقدینگی، انتظار اجتماعی برای شکستن قیمت‌ها و نوروز را دلایل اصلی برای کاهش معاملات در بازار مسکن دانست. وی بهبود این وضعیت را در گرو مدیریت حوزه مسکن با هماهنگی و تعامل دولت، مجلس، اتحادیه‌ها، اصناف و مردم برشمرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: برخلاف سایر کشورها، در ایران از مسکن به عنوان یک کالای اقتصادی و به عنوان جبران مافات تورم و منبع درآمد اصلی یاد می‌کنند. در حالی‌که قرار نیست و نباید مسکن یک موضوع شناور با تورم باشد. در حال حاضر شناور بودن قیمت مسکن و اجاره‌بها و تورم از عوامل افزایش قیمت سایر نهادهای اقتصادی، خدمات و کالاهای دیگر نیز شده است.

مطلب پیشنهادی:  قیمت مسکن در کدام مناطق کاهش پیدا کرده است؟

احمدیان اضافه کرد: برای کاهش قیمت‌ها می‌توان افزایش ساخت مسکن و بهره بردن از زمین‌های مازاد دولتی را در دستور کار قرار داد. از سوی دیگر کاهش صادرات مصالح ساختمانی و کنترل و تعدیل قیمت نیز می‌تواند عامل کاهش قیمت مسکن باشد.

سعید اسلامی، کارشناس اقتصادی حوزه مسکن در خصوص این بازار ابراز کرد: در صورت بازگشت ایران به بازارهای جهانی و دسترسی به منابع ارزی، روزنه‌های امیدی خواهد بود. بنابراین دولت، بایستی استراتژی‌های اقتصادی خود را به سمت کنترل حتمی تورم ببرد، چراکه پیش‌بینی من برای سال آینده، تورم ۳۰ درصد است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «متقاضیان امروز بازار مسکن چه کسانی هستند؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …