قبل از خرید زمین، حتما به این نکات توجه کنید!

3
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با مهم‌ترین نکات‌ حقوقی برای خرید زمین، مشکلات احتمالی را از شما دور می‌کند و جلوی کلاهبرداری‌های متعدد را می‌گیرد.
نکات حقوقی در خرید زمین

زمانی‌که افراد تصمیم به خرید ملک یا زمینی می‌گیرند، معمولا در خرید، عجله کرده و کمتر به این فکر می‌کنند که ممکن است عدم آگاهی آنان از یک‌سری نکات حقوقی و معاملاتی، دردسرهای بزرگی برای آن‌ها ایجاد کند. گاهی خرید زمین آنقدر پیچیده می‌شود که مردم عادی ممکن است از پس آن برنیایند.

ما در مجله ملکی دلتا به بررسی تعدادی از نکات حقوقی و معاملاتی که خرید زمین را برای شما آسان‌تر می‌کند، اشاره خواهیم‌کرد.

با مهم‌ترین نکات حقوقی خرید زمین آشنا شوید!

از نکات حقوقی مهم قبل از خرید زمین، بررسی مالکیت زمین است. در ذیل به تعدادی از زمین‌هایی که قبل از خرید باید آن‌ها را بررسی کرد، می‌پردازیم:

زمین‌های مصادره‌ای

به‌عنوان مثال زمین‌هایی که توسط دستگاه‌های دولتی مانند بنیاد شهید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و غیره مصادره شده‌ باشد، دچار مشکلاتی بوده و خرید آن‌ها دردسر‌ساز است.

زمین‌های درون‌طرح

از زمین‌های دیگری که خرید آن مشکل‌ساز است، زمین‌هایی است که در محدوده طرح تفصیلی قرار دارند یا به‌عبارتی درون‌طرح هستند. درنتیجه پیش از خرید زمین باید از طرح تفصیلی شهر، اطلاعاتی را بدست آورید و درباره‌ مشمول طرح نبودن ملک مربوطه، اطمینان حاصل کنید.

زمین کشاورزی

زمین‌های کشاورزی

معمولا برای زمین‌های کشاورزی، سند به‌صورت سنتی تنظیم شده و دارای سند رسمی نمی‌باشد. اگر قصد خرید زمین‌های کشاورزی را دارید، قبل از هرکاری، به مراجع مربوطه و دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و استعلام‌هایی را کسب نمایید تا خیال‌تان ازاین بابت راحت شود.

نکات مربوط به نوشتن قولنامه برای خرید زمین

برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، قبل از انعقاد قولنامه، دریافت اطلاعات اولیه درباره‌ قوانین و نکات حقوقی خرید زمین و مسکن الزامی است. بهتر است قبل از انعقاد قولنامه، سند خرید زمین را بررسی کنید و از کد رهگیری استعلام بگیرید. با استفاده از کد رهگیری، از آخرین وضعیت ملک مطلع می‌شوید و صحت معامله شما تضمین می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

نکات مربوط به نوشتن قولنامه برای خرید زمین

جلوی کلاهبرداری را بگیرید!

  • اولین گام مهم برای جلوگیری از بروز مشکل، انتخاب یک مشاور املاک قابل اعتماد است. قبل از شروع هر کاری با املاک مربوطه، این موضوع را بررسی کنید که آیا مجوزی از اتحادیه‌ مشاورین املاک دارد که صحت عملکرد آن‌ها را تایید کند یا خیر؟ به‌علاوه پیشنهاد می‌شود به مشاور املاکی مراجعه کنید که قدیمی‌تر باشند و بیشتر اهالی محل آن‌ها را بشناسند.
  • از کسی خجالت نکشید! زمانی‌که قصد خرید زمینی را دارید، هویت فروشنده را بطور کامل بررسی کنید و با مشخصات سند زمین یا ملک موردنظر تطابق دهید.
  • به‌ این نکته دقت کنید که آدرس و مشخصات زمین یا ملک با موقعیت واقعی آن تطابق داشته باشد. درصورت وجود هرگونه مغایرت از خرید آن صرف‌نظر کنید.
  • ارائه کد رهگیری از طریق بنگاه به شما هیچ هزینه‌ای ندارد. پس بنگاه نباید از شما هزینه‌ای درخواست کند.

کلاهبرداری در املاک

  • اگر به ‌هردلیل، فروشنده در تاریخ مقرر حضور پیدا نکرد، از سردفتر دفترخانه حتما گواهی حضور خود و عدم حضور فروشنده را دریافت نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که ملک مربوطه، توقیفی نباشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب « نکات خرید زمین قولنامه‌ای را بدانیم » از مجله ملکی دلتا بخوانید.

3 دیدگاه

  1. شهروز

    2 فروردین 1401 در 1:57 ق.ظ

    متشکرم اگر قصد خرید زمین داشته باشم میتونم از شما مشاوره بگیرم

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      6 فروردین 1401 در 10:38 ق.ظ

      سلام ،بله حتما

      پاسخ

  2. […] مطالعه: مطلب «قبل از خرید زمین، حتما به این نکات توجه کنید!» از دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید سهم زن از ارث شوهر

طبق قانون مدنی، سهم زن از ارث شوهر در صورتی که مرد فرزندی داشته باشد یا نداشته باشد متفاوت…