میزان تسهیلات بانک‌ها به حوزه مسکن چقدر بود؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارنامه 1400 شبکه بانکی کشور در حوزه پرداخت تسهیلات به بخش مسکن نشان می‌دهد، در 10 ماهه اول سال‌جاری بانک‌ها مجموعا 126‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کرده‌‌‌اند.
محاسبه عوارض ساختمانی

به گزارش دلتا مگ به نقل دنیای اقتصاد، از مجموع 126 میلیارد تومان تسهیلاتی که بانک‌ها در بخش مسکن پرداخت کرده‌اند، سهم حوزه ساخت مسکن از این میزان تسهیلات کمتر از 30‌هزار میلیارد تومان است.

مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس سال گذشته و در زمانی که طرح جهش تولید مسکن از سوی نمایندگان مجلس در دست تدوین و بررسی قرار داشت با انتشار گزارشی مخاطرات این طرح را تشریح کرد.

یکی از مهم‌ترین هشدارهایی که در این گزارش از سوی پژوهشگران بازوی پژوهشی مجلس به آن اشاره شده است، مربوط به نحوه تامین مالی ساخت یک‌میلیون مسکن در سال، به عنوان اصلی‌‌‌ترین تکلیف این طرح بود.

در گزارش مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس آمده است: بخش مسکن بیش از آنکه نیاز به پمپاژ نقدینگی داشته باشد، نیازمند تنظیم‌گری عرضه و تقاضا، رفع موانع مربوط به ساخت مسکن است.

پژوهشگران در این گزارش تاکید کردند که بانک‌ها برای عمل کردن به تکلیف تعیین شده برای اختصاص 20‌درصد از تسهیلات پرداختی خود به بخش مسکن، برای اجرای سیاست خانه‌‌‌سازی دولتی دو راه بیشتر پیش‌‌‌روی خود ندارند. یک راه آن است که این سهم را از طریق اختصاص و کاهش سهم تسهیلات سایر بخش‌‌‌های اقتصادی تامین کنند.

یعنی سهم برخی دیگر از بخش‌‌‌ها را کاهش داده و حتی ناچار به حذف آن شوند. راه دیگر آن است که برای تامین این میزان اعتبار تکلیف شده اقدام به چاپ پول کرده و از بانک مرکزی استقراض کنند.

مطلب پیشنهادی:  کمترین متراژ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن ۶۰ متر است

ساخت سالانه

در واقع دولت برای اجرای این طرح باید ماشین چاپ پول را به کار بیندازد. این یک هشدار رسمی از سوی بازوی پژوهشی مجلس خطاب به نمایندگان بود.

اما در نهایت این قانون به تصویب رسید و در سال‌جاری سیاست ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی در سال به مدت چهار سال متوالی از سوی دولت کلید خورد.

در شرایط فعلی که بانک‌ها با مشکلات مربوط به تامین پول و جذب سپرده‌‌‌های بلندمدت مواجه هستند، اختصاص 20‌درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی به بخش مسکن که عملا اقدامی نشدنی است تنها از دو مسیر می‌تواند در مدار اجرا قرار بگیرد.

یک راه حذف تسهیلات برخی از بخش‌‌‌ها و کاستن از تسهیلات برخی دیگر برای پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و دیگری استقراض از بانک مرکزی یا تعریف خط اعتباری از سوی بانک مرکزی که همان راه‌‌‌اندازی ماشین چاپ پول است.

مطالعه بیشتر: مطلب « 4 دهه؛ قیمت مسکن پیشتاز از تورم» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …