ثمن معامله چیست؟

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خریدار موظف است ثمن را در زمان و مکانی که هنگام عقد مشخص شده و مطابق با شرایطی که به وسیله طرفین تعیین گردیده، پرداخت نماید.
ثمن معامله

ثمن معامله در لغت، به معنی بها و نرخ است و در علم حقوق، پولی است که در ازای فروش مالی بدست می‌آید. زمانی‌که فرد، مالی را در معرض فروش قرار می‌دهد، مقدار پولی که از نظر ارزش با مال برابر است را مشخص کرده و در اثر فروش مال دریافت کند. همراه دلتامگ باشید.

ثمن معامله چیست؟

در ابتدا باید توضیح دهیم که ثمن معامله به چه معناست؟ یکی از انواع عقود عقود معوض هستند. عقود معوض یعنی طرفین مالی را بین خود رد و بدل کرده  و بهای آن را بپردازند. یکی از پر کاربردترین عقود معوض، عقد بیع یا همان خرید و فروش است که معمولا فروشنده در این عقد در ازای دریافت مبلغی مالی را به خریدار منتقل می‌کند.

بهایی که در عقد معوض خریدار به فروشنده پرداخت می‌کند را ثمن معامله می‌گویند که نقطه مقابل آن مبیع یا همان مال فروخته شده است. به عبارت دیگر، مبلغ یا قیمت کالای خریداری شده را ثمن معامله می‌گویند. مبلغ ثمن معامله مشخص نبوده و در هر قرارداد با توجه به مال فروخته شده یا مبیع تفاوت دارد.

نحوه پرداخت ثمن معامله به چه صورت است؟

نحوه پرداخت ثمن معامله به چه صورت است؟

هنگام انعقاد قرارداد بین طرفین، خریدار موظف است که بهای مال مورد معامله را به فرد فروشنده پرداخت کند. در این حالت به اصطلاح می‌گویند، ثمن معامله حال است و در عرف بازار به آن معامله نقدی گفته می‌شود.

با این حال ممکن است طرفین زمان خاصی یا شرایط خاصی را برای پرداخت پول مقرر کرده باشند. مانند خرید و فروش به شکل اقساطی که چک به عنوان ثمن معامله پرداخت می‌شود. در این مواقع فروشنده باید تا زمان تعیین شده حلول اجل و سررسید اقساط صبر کند و پیش از آن حق مطالبه پول را ندارد. به همین دلیل نحوه پرداخت به صورت نقدی، موجل و اقساطی است.

مطلب پیشنهادی:  تکلیف قرارداد اجاره پس از فوت صاحبخانه چیست؟

اثبات پرداخت ثمن معامله بر عهده‌ چه کسی است؟

زمان انجام معامله، وجهی بابت خرید توسط خریدار به فروشنده پرداخت می‌شود. حال اگر به دلیل عدم پرداخت ثمن معامله بین دو طرف مشکلی به وجود آید، خریدار باید ثابت کند که پول را پرداخت کرده است.

فرضی داریم که فروشنده در قرارداد اقرار به دریافت ثمن معامله کرده باشد، لیکن در واقع آن را دریافت ننموده باشد. در این صورت او باید ثابت کند که وجهی دریافت نکرده است وگرنه حق مطالبه نخواهد داشت. در نتیجه وی می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی، وجه را طلب کند. او با تقدیم دادخواست مطالبه وجه، خریدار را ملزم به پرداخت می‌کند.

اثبات پرداخت ثمن معامله بر عهده‌ چه کسی است؟

حال اگر به هر دلیل، پرداختی از سوی خریدار انجام نشود، فروشنده توانایی فسخ قرارداد به صورت یک‌جانبه را دارد. او باید مراتب فسخ را به طرف دیگر اعلام نماید که معمولا از طریق ارسال اظهارنامه انجام می‌شود. پس از آن دادخواستی با موضوع تایید فسخ قرارداد به دادگاه صالح ارائه می گردد.

بنابراین می‌توان گفت عدم پرداخت ثمن معامله منشا دعاوی حقوقی متعددی می‌باشد. دعاوی حقوقی مانند مطالبه وجه، الزام به ایفای تعهدات قراردادی که حتی در برخی موارد منجر به انحلال قرارداد می‌شود.

البته ممکن است که خریدار و فروشنده هر دو به تعهد خود عمل کرده‌باشند. معامله نیز به درستی انجام شود اما بعد از آن به نحوی، باطل یا فسخ شود. در این شرایط طرفین باید ثمن و موضوع معامله را بازگردانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …