صفر تا صد تنظیم قرارداد ملکی

21
39
زمان مطالعه: 11 دقیقه
خرید ملک

معامله املاک و خرید و فروش ملک، برخلاف آنچه که به نظر می‌رسد امر ساده‌ای نیست. بسیاری از افراد نمی‌دانند که در هنگام خرید و فروش ملک باید به چه نکات مهم و چه موارد اساسی توجه کنند. در معاملات املاک، مسائلی مانند عدم انجام تعهدات مندرج در قرارداد از سوی طرفین معامله یا آژانس املاک، خریداران را به چالش‌های حقوقی و دردسرهای قضایی متعدد و ناخواسته‌ای می‌کشاند. در این مطلب از دلتا مگ شما را با نکات حقوقی مهمی که در هنگام خرید ملک و معامله املاک به آن‌ها نیاز دارید آشنا خواهیم کرد.

انواع دعاوی ملکی

دعاوی ملکی در ایران بطور معمول، در سه قالب کلی مطرح می‌شوند: دعاوی حقوقی یا مدنی، دعاوی کیفری یا جزائی و دعاوی ثبتی و اجرای ثبت.

این دعاوی ملکی و معاملاتی، از کلاهبرداری‌های خرید و فروش ملک و زمین؛ رهن و اجاره آپارتمان تا نقض قوانین حقوقی معاملاتی یا نقصان و یا از بین رفتن تعهدات قرارداد را شامل می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است هنگام خرید ملک و آپارتمان و یا زمین، قراردادی را امضا کنیم که حتی نسبت به مفاد آن کوچک‌ترین آگاهی و علمی نداریم. این عدم آگاهی ما باعث از بین رفتن حقوق حقه و خسارات جبران ناپذیری برای ما می‌شود که شادمانی خرید و سرمایه‌گذاری در حوزه ملک را در ما از بین می‌برد.

معامله ملک

برای معامله در حیطه املاک و خرید ملک حتما به نکات طلایی ذیل توجه کنید:

  • بررسی دقیق مدارک فروشنده ملک

به عنوان اولین گام اساسی در انعقاد قرارداد خرید خانه، باید اصل مدارک شناسایی و اصل وکالت‌نامه قانونی فروشنده یا امضا کنندگان قرارداد را به طور دقیق بررسی نمایید. اگر قرار است به جای هر یک از طرفین معامله، فرد یا افراد دیگری به عنوان وکیل یا قیم، قولنامه را امضا کنند باید حتما در بدو امر، اطلاعات فروشنده و مالک اصلی ملک با مدارک صاحب سند مطابقت داده شود. بنابراین باید از مالک بودن فروشنده ملک بطور قطع اطمینان حاصل نمایید. باید حتما نام و نام خانوادگی کامل فروشنده و دیگر مشخصات هویتی وی از جمله کد ملی، بطور صحیح و واضح روی سند، مرقوم شده باشد. در صورتی‌ که خریداران یا فروشندگان متعدد باشند، ابتدا باید مشخصات تمامی افراد، بررسی و مبایعه‌نامه می‌بایست به امضاء تک تک آن‌ها رسیده و سهم هر یک نیز بطور دقیق مشخص گردد.

اجاره ملک

  • از ممنوع المعامله نبودن طرف معامله خود قبل از انعقاد قرارداد مطمئن شوید

اشخاص ممنوع‌ المعامله مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

اول . محجورین که شامل صغیر، غیر رشید و مجنون می‌باشند.
دوم . تجار ورشکسته که در قانون تجارت، تعریف آن‌ها و قوانین مربوط به آن‌ها آمده است.
سوم . محکومین ممنوع المعامله شده از طریق دادگاه‌ها نیز ممنوع المعامله می‌باشند که این افراد از سوی مراجع قضایی به سبب ارتکاب جرائم و یا بدهی یا ممنوعیت‌های قانونی دیگر به‌ طور کلی ممنوع‌ المعامله و در مواردی برخی از اموال آن‌ها توقیف می‎ی‌شود و تا زمانی‌که از آن‌ها رفع ممنوعیت نشود، حق انجام معامله در رابطه با املاک و دیگر دارایی‌هایشان را بخصوص در دفاتر اسناد رسمی نخواهند داشت. ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چگونه می‌توان از ممنوع‌المعامله بودن یک فرد مطلع شد؟
پاسخ این است که از طریق دفاتر ثبت اسناد کشور و معاونت قضائی دادستانی کل کشور و ادارات ثبت اسناد و املاک می‌توان جهت استعلام نسبت به وضعیت ممنوع‌ المعامله بودن افراد اطلاع پیدا کرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از انجام هرگونه معامله به منظور جلوگیری از بروز مشکلات بعدی، نسبت به این موضوع کسب اطلاع نمایید. به عنوان مثال فرد متواری که محکومیت مالی دارد و فرد ورشکسته از نظر قانون، حق شرکت در هیچ معامله‌ای را ندارند.

املاک

  • از محجور نبودن فرد اطمینان حاصل کنید

از محجور نبودن فرد به دلایلی مانند کهولت سن (حجر) یا بیماری یا صغر سن (سفه) مطمئن شوید چرا که از منظر قانون، معامله با این افراد باطل است. برای بررسی عدم محجوریت فرد، می‌توانید از اداره سرپرستی محجورین، پیگیری و استعلام نمایید.

  • از اینکه وکیل، اختیار فروش ملک را داراست اطمینان حاصل کنید و سپس اقدام به انجام معامله نمایید. اگر قصد خرید ملک از وکیل فرد فروشنده را دارید، مطمئن شوید که وکیل، اختیار فروش ملک را داشته و همچنین از طریق استعلام، مطمئن شوید که وکیل قبلا از سوی موکل عزل نشده باشد و همچنان وکالت او در فروش پابرجا باشد یا تاریخ وکالت نامه منقضی نشده باشد.
  • وضعیت سند ملکی را بررسی نمایید

گام بعدی برای خرید ملک و عقد قرارداد بیع، اطلاع دقیق از شرایط ملک و وضعیت سند ملک مورد معامله می‌باشد. به منظور انجام معامله بدون حاشیه و درگیری در مسائل حقوقی و مدنی، بهتر است در زمان تنظیم قرارداد بیع، علاوه بر بررسی هویتی و شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد، حتما وضعیت ملک مورد معامله از نظر ثبت در دفتر اسناد، مشاعات ساختمان، توابع و ملحقات، وثیقه‌ای و توقیفی نبودن ملک مورد معامله مشخص گردد. اسناد ملکی دارای اقسام متفاوت با قوانین ثبتی مختص به خود هستند لذا خریدار پیش از عقد قرارداد باید از نوع سند و وضعیت ثبتی آن آگاه باشد. اگر نکته مبهمی در مورد وضعیت سند مالکیت مشاهده می‌‌کنید، تمام مواردی که حاکی بی شک و شبهه بودن ملکیت و سند ملک مورد نظر است را از فروشنده طلب نمایید. در این راستا می‌توانید با استفاده از کد رهگیری املاک، از طریق سامانه دفتر اسناد و املاک کشور، استعلامات لازم را به عمل آورید تا مغبون و زیان دیده نشوید.

خرید آپارتمان

در ضمن توجه نمایید ملکی که به فروش می‌رسد، نباید در رهن یا وثیقه شخص یا نهادی اعم از دولتی یا خصوصی باشد به این معنا که سند ملک باید طلق یا آزاد باشد. اگر ملکی در وثیقه یا رهن باشد، در سند مالکیت آن قید می‌شود؛ بنابراین در هنگام خرید ملک حتما باید به آزاد بودن سند توجه نمود. اگر سند ملک در رهن بانک یا شخص یا نهاد دیگری باشد، فروش ملک دارای اشکال خواهد بود. خرید و فروش و معامله املاکی که به عنوان ضمانت در رهن بانک هستند و یا از جانب مرجع قضائی به هر دلیلی توقیف شده‌اند، دارای منع قانونی است.

یکی از راهکار‌های حقوقی مرسوم در حوزه خرید و فروش ملک، در املاک تحت رهن و بازداشت این است که خریدار؛ وکالت‌نامه‌ای جهت فک رهن و بازداشت از فروشنده اخذ نموده و با هزینه بخشی از قیمت ملک به منظور پرداخت وام و بدهکاری که زمینه‌ساز توقیف ملک مربوطه شده است، مراحل فک رهن و بازداشت ملک را انجام دهد. در واقع با این روش، خریدار به جای آنکه کل بهای ملک را به فروشنده فی‌الحال بپردازد، این مقدار را برای فک رهن و توقیف ملک مورد معامله به شخصیت حقیقی یا حقوقی طلبکار پرداخت می‌کند.

دریافت تسهیلات وام مسکن و نکات آن

  •  ملک را با وضعیت موجود و در زمان تحویل آن مطابقت دهید

حتما قبل از خرید خانه، ملک مورد نظر را بطور دقیق و کامل بررسی کنید و تمامی توابع و ملحقات ساختمان و خرابی، عیوب و نواقص آن را از نظر بگذرانید. اگر در ساختمان نقصانی وجود دارد حتی در صورت اطلاع شفاهی طرفین معامله، حتما مشخصات دقیق آن را در متن مبایعه نامه درج کنید. قبل از انجام عقد بیع، نسبت به تطبیق مشخصاتی همچون نشانی ملک، پلاک ثبتی، حدود اربعه و کد پستی و… با مشخصات میدانی ملک مورد معامله توجه لازم را مبذول دارید. مشخصات مذکور علاوه‌ بر اینکه در سند و مبایعه‌نامه درج شده است، نزد مراجع ذی‌صلاح نیز عینا موجود می‌باشد.

  • در مورد خرید املاک ورثه‌ای دقت بیشتری به خرج دهید

انجام معاملات املاک ورثه‌ای بسیار حساس است و باید نکاتی را در این نوع از معاملات رعایت نمود. می‌بایست مشخصات دقیق تمامی وراث یا موکلین آن‌ها با اطلاعات ملک و گواهی انحصار وراثت تطبیق داشته باشد چرا که معامله املاک ورثه‌ای، جز با حضور و موافقت تمامی وراث امکان‌پذیر نخواهد بود. در صورت عدم موافقت حتی یک نفر از وراث، معامله موکول به قبولی وی خواهد شد. وقتی معاملات املاک با چند مالک صورت پذیرد مانند املاک ورثه‌ای یا مالکین ملک مشاع، حضور و امضای همه فروشندگان یا وکلای قانونی آن‌ها الزامی است. در صورتی‌که یک نفر از مالکین از طرف بقیه آن‌ها وکالت شرکت در معامله را داشته باشد، تنها حضور و امضای وی برای جاری شدن عقد بیع کفایت می‌کند.

شرایط و قانون اجاره ملک ورثه‌ای

  •  شرایط  فسخ قرارداد را بطور دقیق در مبایعه نامه درج کنید

از آنجا که امکان بروز بسیاری از اختلافات محتمل در معاملات املاک وجود دارد، بنابراین عقلانی است جهت پیشگیری از بروز مشکلات بعدی، شرایطی بر فسخ قرارداد را تعیین و به شکل کتبی در مبایعه نامه وارد کنید. فسخ قرارداد یکی از راه‌های ارادی انحلال و شیوه‌ای برای خاتمه دادن به قرارداد می‌باشد که طرفین معامله یا یکی از آن‌ها، این حق را داشته باشند که در مورد بقاء یا از بین رفتن و انحلال قرارداد تصمیم بگیرند.

مطلب پیشنهادی:  سقف وام مسکن جوانان یک میلیارد تومان شد!

در اصطلاح حقوقی، حق فسخ قرارداد را ” خِیار ” یا ” خیار فسخ ” می‌نامند. واژه خیار به معنای اختیار است و منظور از آن اختیاری است که فرد در فسخ معامله دارا می‌باشد. درواقع خیار حقی است که قانون در مواردی به یکی از طرفین عقد یا هر دوی آن‌ها اعطا نموده است تا قراردادی را که منعقد کرده‌اند، برهم زنند. این حق نیاز به توافق و تراضی طرفین ندارد. یکی از مثال‌هایی که در زمینه داشتن خیارات می‌توان به آن اشاره نمود این است که اگر فردی در قراردادی دارای “خیار عیب” باشد، می‌تواند صرف‌نظر از رضایت داشتن یا نداشتن طرف مقابل معامله، بصورت یک طرفه قرارداد را فسخ نماید. در این صورت فسخ قرارداد بر خلاف انعقاد قرارداد، تنها به یک اراده احتیاج خواهد داشت.

  • برگه مفاصا حساب را از فروشنده ملک بخواهید

مطابق قانون، قبل از فروش هر ملکی می‌بایست بدهی‌های آن ملک به دستگاه‌های دولتی مانند شهرداری و سازمان مالیات کشور پرداخت گردد. فروشنده ملزم است این بدهی‌ها را پرداخت و مفاصا حساب را به خریدار ارائه کند. خریدار می‌تواند با استعلام از ادارات مربوطه، نسبت به صحت و تأیید مفاصا حساب اقدام نماید. همچنین در مواردی ممکن است آپارتمان‌های مورد فروش، دارای بدهی‌های معوق در مورد هزینه شارژ و دیگر مسائل مالی ساختمان باشند؛ بنابراین توصیه می‌شود حتما قبل از خرید خانه در مورد این مسائل نیز تعیین تکلیف بنمایید.

  • کل مبلغ معامله را یک‌جا پرداخت ننمایید

تا هنگامی که طرف معامله شما تعهدات خود را بصورت کامل انجام نداده است، شما نیز به تمام تعهدات مندرج در قرارداد عمل نکنید. هرگز تا زمان تحویل گرفتن کامل ملک، وجه کامل بیع را به فروشنده پرداخت نکنید. تحویل کامل ملک تنها تحویل فیزیک و کلید ملک به شما نیست بلکه تحویل کامل ملک پس از انتقالات ثبتی سند تکمیل می‌شود. همچنین فروشندگان ملک نیز پس از دریافت مبلغ درج شده در قرارداد، ملک را تحویل نمایند و الباقی مبلغ را در زمان ثبت سند به نام خریدار، دریافت نمایند.

چنانچه پرداخت به وسیله چک صورت می‌پذیرد، اطمینان حاصل کنید که چک از حساب مسدود صادر نشده باشد یا چک سرقتی نباشد و نیز امضای آن مجعول نبوده و در چک خط خوردگی وجود نداشته باشد. البته پیشنهاد ما به شما این است که حتی‌المقدور چکی را که از حساب شخص خریدار و در حضور شما صادر شده است، دریافت نمایید.

نکته بسیار مهم که توجه به آن ضروری است این است که اگر بهای معامله از طریق چک پرداخت می‌شود، توجه داشته باشید که در صورت برگشت خوردن چک و عدم دارا بودن موجودی، تنها وجه چک قابل مطالبه است و اعتبار معامله بیع بین طرفین همچنان به قوت و استحکام خود باقی است؛ بنابراین نمی‌توانید معامله را بر هم زنید و فقط می‌توانید اقدامات قضایی برگشت زدن چک از سه راهکار ثبت و صدور اجرائیه، شکایت کیفری و دادخواست حقوقی را در پیش بگیرید.

پس از نوشتن قولنامه چه مراحلی در پیش داریم؟

  •  سند را تحت نظر یک متخصص، تنظیم و ثبت نمایید

از دیگر نکات طلایی در حیطه معاملات املاک توجه به این نکته بسیار مهم است که حتما باید معاملات در دفتر املاک به منظور رعایت تمامی اصول قانونی و  اخذ کد رهگیری از سامانه ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی انجام شود. با هدف بهبود انجام فرایند معامله و اینکه نه خریدار و نه فروشنده دچار خسران و گرفتاری در دعاوی حقوقی و ثبتی نشوند، لازم است که هر نوع تنظیم سند یا انتقال آن در دفتر اسناد رسمی و سامانه ثبت اسناد و املاک کشور صورت پذیرد. همچنین در معاملات املاک استیجاری اگر قولنامه توسط مشاورین املاک تنظیم می‌شود، حتما بر دریافت کد رهگیری در زمان تنظیم قرارداد تاکید شود. با توجه به اینکه قولنامه‌ها از نوع سند مالکیت عادی هستند، تنظیم موارد مندرج در آن برای هر دو طرف قرارداد دارای حساسیت بیشتری نسبت به اسناد رسمی است. اسناد رسمی، لازم الاجرا بوده و غیر قابل انکار و تردید هستند. در تعریف سند رسمی در نص صریح قانون مدنی آمده است:” هر سندی که توسط ماموران رسمی دارای صلاحیت و با رعایت مقررات قانونی تنظیم شده باشد، سند رسمی محسوب می‌گردد.”

ثبت سند

تنظیم قانونی قرارداد در معاملات املاک

وفق ماده‌ 13 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب اردیبهشت 1387، مشاوران املاک موظف هستند در سامانه ثبت معاملات مسکن عضویت یافته و اطلاعات کلیه معاملات انجام شده توسط خود را در آن سامانه ثبت کنند. سیستم به ازای هر ثبت، یک کد تولید می‌کند که آن را “کد رهگیری”  می‌نامند. کد رهگیری آیتم بسیار مهمی است که ضمن اینکه باعث شناسایی آژانس‌های معتبر و دارای مجوز می‌شود، از فروش یک ملک به چند نفر نیز جلوگیری می‌کند. در هنگام خرید و یا فروش ملک دقت نمایید معامله نزد بنگاه و آژانس دارای مجوز کسب اتحادیه املاک صورت گرفته و بلافاصله، کد رهگیری و هولوگرام دریافت نمایید. البته اگر قرارداد رسمی در دفتر اسناد یا سایر مراجع قانونی توسط مامور فاقد صلاحیت تنظیم یا ثبت شود، نوع آن غیر رسمی و عادی تلقی می‌شود. بنابراین مشاورین املاک باید دارای مجوز کسب قانونی بوده و در صورت صلاحدید آن را به رویت شما برسانند.

دعاوی ملکی

در هنگام تنظیم مبایعه نامه، دانستن و رعایت این نکات حقوقی ظریف نیز شما را یاری خواهد کرد:

  • هنگامی که فروشنده بر حسب مبایعه‌ نامه مدعی شود که ملک را از شخص دیگری خریداری نموده است و  ادعای مالکیت ملک را داشته باشد، حتما شرایط مندرج در مبایعه نامه را بصورت کامل مطالعه نمایید تا مشخص شود که فروشنده کنونی که در مبایعه‌ نامه خریدار می‌باشد از حق فروش ملک منع نشده باشد.
  • اگر ملک مورد معامله، در اجاره‌ مستاجر می‌باشد، لازم است قبل از خرید خانه و تنظیم مبایعه نامه و سند، تکلیف قرارداد اجاره با حضور مستاجر بطور واضح مشخص گردد.
  • از درج وجود انشعابات آب و برق و گاز در سند رسمی مطمئن شوید. خط تلفن مورد استفاده در ملک، در صورتی همراه ملک به خریدار منتقل می‌شود که در اسناد انتقال با درج شماره تلفن ذکر شده باشد.
  • از درج انتقال پارکینگ و انباری به همراه آپارتمان در سند مطمئن شوید.
  • موقوفه بودن یا نبودن ملک را بصورت دقیق بررسی کنید. اگر سند ملک اوقافی باشد، تنها حق استفاده از منافع و اجاره، قابلیت انتقال به غیر را دارد و خود مایملک به مالکیت هیچ شخصی در نخواهد آمد.
  • اگر ملک جزو املاک ورثه‌ای است، قطعا باید گواهی انحصار وراثت و مفاصا حساب مالیات بر ارث را نیز بررسی کنید.
  • دقت فرمایید هم‌زمانی معامله اهمیت بسیاری دارد. با این مفهوم که هر دو طرف معامله، گام به گام  و هم‌زمان به تعهدات خود عمل نموده و آن‌ها را اجرایی نمایند.
  • نحوه پرداخت و واگذاری‌ها به صورت دقیق و مشخص در مبایعه نامه درج و ذکر شده و حتما دو شاهد مرد یا یک شاهد مرد و دو شاهد زن، ذیل قرارداد را تایید و امضا نمایند.

 

نکات مهمی که در مطلب بالا ذکر شد کلیات خرید و فروش ملک و انواع دعاوی ملکی و نحوه تنظیم مبایعه نامه بود که به شما کمک می‌کند تا حد بسیار زیادی از مشکلات حقوقی و کیفری و انواع کلاهبرداری‌های ملکی در زمان خرید ملک پیشگیری نمایید. البته می‌بایست به این نکته نیز اشاره کنیم که موارد گفته شده همه مشکلات و دغدغه‌های ملکی در زمان انجام معاملات نیست بلکه برای کسب اطلاعات بیشتر و دست‌یابی به نکات دقیق‌تر می‌توانید از مشاوران حقوقی دلتا در ذیل این مطلب درخواست یاری و راهنمایی نمایید و یا با کلیک نمودن بر روی لینک پرسش و پاسخ حقوقی، سوال خود را مطرح نموده و پاسخ دریافت نمایید.

برای مطالعه بیشتر و کسب دانش حقوقی مطلوب‌تر در حوزه معاملات املاک، مطلب «نکات طلایی در معاملات ملک»را در دلتا مگ بخوانید.

21 دیدگاه

  1. ناشناس

    4 خرداد 1401 در 2:23 ب.ظ

    خیلی طولانیه ولی واقعا کامله . عالیییییی♥️♥️♥️♥️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️??????

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      4 خرداد 1401 در 2:55 ب.ظ

      متشکرم .

      پاسخ

  2. ناشناس

    4 خرداد 1401 در 2:24 ب.ظ

    اینجا ستاره ندارید؟
    ۵ ستاره کامل ?????

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      4 خرداد 1401 در 2:55 ب.ظ

      سپاس گزارم.

      پاسخ

  3. ناشناس

    4 خرداد 1401 در 2:28 ب.ظ

    خیلی خوب و کاربردهای واقعا
    دستتون درد نکنه

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      4 خرداد 1401 در 2:54 ب.ظ

      سپاس از شما.

      پاسخ

  4. امیر صالحی

    4 خرداد 1401 در 2:32 ب.ظ

    بسیار جامع و عالی بود. دستمریزاد ?

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      4 خرداد 1401 در 2:54 ب.ظ

      سپاس از همراهی شما .

      پاسخ

      • حمید شاه محمدی

        4 خرداد 1401 در 5:55 ب.ظ

        از اینکه مطالب حقوقی را جامع و کامل در اختیار قرار میدهید
        سپاسگزارم
        خدا قوت ?

        پاسخ

        • سارا امیرانی

          7 خرداد 1401 در 11:41 ق.ظ

          سلام ، از حسن توجه جنابعالی سپاس گزارم.

          پاسخ

  5. ناشناس

    4 خرداد 1401 در 2:40 ب.ظ

    سلام از اینکه مطالب قوی حقوقی برای مردم و ما که مشاور املاک هستیم تولید می کنید خیلی مچکرم خیلی خوب بود موفق باشید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      4 خرداد 1401 در 2:54 ب.ظ

      از اینکه از مطالب راضی هستید بسیار خرسندیم. امیدواریم مطالب دلتا برای عموم مردم جامعه مفید فایده واقع شوند.

      پاسخ

  6. ناشناس

    4 خرداد 1401 در 2:57 ب.ظ

    عالییییییی مرسییییییی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      4 خرداد 1401 در 2:59 ب.ظ

      سپاس از شما.

      پاسخ

    • ناشناس

      4 خرداد 1401 در 8:57 ب.ظ

      عالی

      پاسخ

      • سارا امیرانی

        7 خرداد 1401 در 11:41 ق.ظ

        سپاس از همراهی شما

        پاسخ

  7. ناشناس

    4 خرداد 1401 در 3:35 ب.ظ

    کامل و عالی
    در مورد اجاره هم بنویسید لطفا

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      4 خرداد 1401 در 5:17 ب.ظ

      بله حتما با ما همراه باشید.

      پاسخ

  8. […] : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی مطلب “صفر تا صد تنظیم قرارداد ملکی” را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  9. […] مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی «صفر تا صد تنظیم قرارداد ملکی» را از نشریه ملکی دلتا […]

    پاسخ

  10. […] با نکات معاملاتی و حقوقی در زمینه املاک، مطلب ” صفر تا صد تنظیم قرارداد ملکی” را مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…