رشد منفی حجم معاملات مسکن در شب عید

1
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در شرایطی که در مقطع زمانی شب عید یعنی در زمانی که هر سال حجم معاملات خرید مسکن افزایش می‌‌یافت، تعداد کل معاملات مسکن پایتخت 13 درصد افت کرده است.
معاملات مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، وضعیت معاملات مسکن نشان از رشد منفی خرید و فروش خانه در منطقه 21 و 22 دارد. اما این وضعیت یک سوال مهم را ایجاد می‌‌کند که چه دلیلی وجود دارد در مقطع زمانی شب عید که معمولا حجم معاملات مسکن در همه مناطق رشد می‌‌کند، امسال، حجم معاملات تقریبا در همه مناطق شهر، افت کرده است؟

این دومین‌بار است که وضعیت معاملات مسکن به لحاظ تعداد معاملات خرید آپارتمان در سال 1400 قرمز می‌‌شود. بار اول در مهرماه 1400 این شرایط تجربه شد.

زمانی که با انتشار خبر از سرگیری مذاکرات برجام در آبان‌ماه، بازار مسکن به متغیر برون‌‌زا که همان انتظار برای کاهش ریسک‌‌های اقتصادی و سپس بروز ریزش وآرامش در بازارها و سرایت آن به بازار مسکن است، واکنش نشان داد.

مهرماه امسال تحت تاثیر انتشار اخبار مربوط به از سرگیری مذاکرات برجام در آبان، بازار مسکن با سکته قیمتی همراه شد؛ تورم ماهانه مسکن منفی شد و در واکنش به متغیر برون‌زا و طرح فرضیه اثر مذاکرات برجام در هدایت بازارها به سمت آرامش یا حرکت آنها در مسیر جهش(بسته به نتیجه مذاکرات)، شرایط در بازار مسکن قرمز شد.

حجم معاملات خرید مسکن

روایت واسطه‌ها از شب عید مسکن

واسطه‌های بازار معاملات مسکن نیز روایت آمارهای رسمی از وضعیت متفاوت شب عید بازار مسکن 1400 را تایید می‌‌کنند. فعالان بازار معاملات مسکن در مناطق مختلف شهر تهران با بیان اینکه بهمن‌ماه امسال شرایطی متفاوت نسبت به بازار معاملات مسکن ماه‌های مشابه سال قبل تجربه شد، اعلام کردند: این در شرایط در اسفندماه نیز برقرار است و بازار به‌ویژه خریداران در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات هستند.

مطلب پیشنهادی:  واگذاری واحدهای طرح ملی مسکن با قرعه‌کشی

به گفته آنها بازار معاملات شب عید مسکن در سال جاری اگرچه به لحاظ حجم معاملات نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد، اما در مقایسه با سال‌های نیمه دهه 90 همچنان شرایط مطلوب نیست. یعنی بازار کماکان به حالت نرمال بازگشت نکرده است؛ هرچند خبری هم از وضعیت هیجان مثبت یا منفی در این بازار نیست.

با این حال، متقاضیان حاضر در بازار ملک که اکثریت آنها خریداران مصرفی هستند در انتظار کاهش قیمت مسکن هستند.

درواقع مصرف‌‌کننده‌ها انتظار دارند قیمت مسکن از سطح نامتعارف فعلی نزول کند؛ ضمن آنکه تقاضای غیرمصرفی نیز انتظار کسب بازدهی یا سود قابل توجه از این بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را ندارند.

هم‌‌اکنون و براساس اعلام واسطه‌ها و فعالان بازار معاملات مسکن شهر تهران، بازار کاملا مصرفی است. هرچند حجم معاملات خرید مسکن در بهمن‌ماه در مقایسه با دی‌ماه به میزان محسوسی کاهش یافته است و درحالی‌که هر سال مقطع زمانی شب عید با افزایش حجم معاملات خرید مسکن مترادف بود امسال شرایط متفاوتی در این بازار رقم خورده است، اما تقاضا همچنان در بازار حضور دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «نرخ مسکن در اراک برابر با پایتخت!» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «رشد منفی حجم معاملات مسکن در شب عید» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…