خریداران واقعی مسکن در انتظار نتیجه مذاکرات وین

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ایرج رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفته است که حدود ۳۰ درصد متقاضیان واقعی مسکن در انتظار نتایج مذاکرات وین هستند تا اقدام به خرید خانه کنند.
متقاضیان خرید خانه

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، علی صادقین کارشناس اقتصاد مسکن به رکود مسکن در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه مسکن، رشد اقتصادی منفی ۱۶ درصدی را تجربه کرد.

این کارشناس بازار مسکن معتقد است که شاید طرح نهضت ملی مسکن، بتواند تا حدودی بخش مسکن را ریکاوری کند.

صادقین، موکول شدن سرمایه‌گذاری به آینده را ناشی از انتظارات تورمی دانست و افزود: اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد، به مراتب اوضاع بدتری از سه سال گذشته خواهیم داشت. هر چقدر دلار بالا برود، دارایی‌هایی مثل طلا، ارز، مسکن و خودرو با رشد قیمت مواجه می‌شوند.

وی اظهارکرد: سال آینده دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مستقیما برای بخش مسکن اختصاص داده که هیچ بخشی به این میزان رشد نداشته است. بنابراین اوضاع حوزه مسکن از منظر عرضه و تولید نسبت به گذشته بهتر خواهد بود.

آنطور که این کارشناس اقتصادی می‌گوید، در آینده تقاضا برای خرید خانه‌های با متراژ پایین، با توجه به افت 47 درصدی قدرت خرید ایرانی‌ها، افزایش خواهد یافت.

متقاضیان واقعی خرید مسکن

همچنین در این رابطه، ایرج رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفته است که حدود ۳۰ درصد متقاضیان بالقوه مسکن در انتظار نتایج مذاکرات وین هستند تا اقدام به خرید خانه کنند.

مطلب پیشنهادی:  نرخ مسکن در اروپا و آمریکا افزایش یافت

آنطور که ایرج رهبر گفته است، در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه برسد در فاز اول احتمال کاهش نسبی قیمت‌ها وجود دارد. سپس با توجه به اثرپذیری و اثرگذاری ۳۰ تا ۴۰ درصدی بخش مسکن بر اقتصاد کلان، انتظار افزایش اشتغال و رشد درآمد خانوارها را داریم، بعد ممکن است قیمت مسکن مقداری افزایش یابد اما با درآمد خانوارها هم‌تراز می‌شود.

در پایان لازم به اشاره است که در بهمن ماه ۱۴۰۰، متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ و ۱۶.۴ درصد افزایش یافته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «صندوق مسکن ملی، خالی از هرگونه منابع مالی!» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …