دریافت کد پستی برای ملک شما

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه ساختمان‌ها دارای یک کدپستی مخصوص به خود هستند که مثل یک اطلاعات هویتی در تمام امور اداری و رسمی باید آن را ارائه کنند.
دریافت کد پستی

قانون داشتن کد پستی برای تمامی پلاک‌ها در سال ۱۳۷۶ تصویب شد و از آن به بعد خانه‌ها با یک کد‌ منحصر‌به‌فرد به ثبت رسیدند. با دلتامگ همراه باشید تا با روش‌ها و مراحل دریافت کد پستی ملک خود آشنا شوید.

کد پستی چیست؟

کدپستی مکان جغرافیایی ملک شما را مشخص می‌کند. در واقع کد پستی ملک پنج رقم اول محدوده جغرافیایی را مشخص می‌کند. رقم ششم نشان‌دهنده‌ ردیف ساختمان در محدوده جغرافیایی و چهار رقم آخر بیان‌کننده شماره شناسایی مکان مورد نظر در ساختمان است.

لازمه‌ دریافت کد پستی 

داشتن کدپستی معتبر برای یک ملک، امکان کلاهبرداری را به صفر می‌رساند. به‌عبارتی اگر واحد شما این کد را نداشته باشد، ممکن است به چند نفر بطور همزمان فروخته شده و شما امکان ثبت قرارداد خود در سامانه رهگیری معاملات مسکن را نداشته باشید و بدین ترتیب کد رهگیری دریافت نمی‌کنید.

در واقع این سامانه برای هر کدپستی یک کد رهگیری صادر می‌کند. اگر این کد رهگیری برای معامله شما صادر شود به این معنی است که این خانه فقط به شما فروخته شده است.

لازمه‌ دریافت کد پستی 

نحوه دریافت کد پستی

برای دریافت و استعلام ملک با کد پستی می‌توانید به سایت پست ایران مراجعه کرده و با کلیک بر روی قسمت «گواهی کدپستی» اقدامات لازم را انجام دهید.

بعد از این‌که ثبت‌نام کردید، با دریافت کد رهگیری می‌توانید روند دریافت تأییدیه را پیگیری کنید. کار کردن در این سامانه بسیار ساده است، کافی است منطقه، پلاک و نام خیابان‌ محل زندگی خود را بدانید و به سادگی کدپستی دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی:  اثبات شراکت مدنی و تجاری به چه معناست؟

یک راه دیگر برای دریافت کد پستی، حضور در مرکز پستی منطقه‌تان است.

آیا دریافت کد هزینه دارد؟

برای دریافت کد، چه بصورت حضوری چه آنلاین، باید مبلغی را به‌عنوان تعرفه خدمات مربوطه پرداخت کنید. این مبلغ بر اساس مصوبه صورت گرفته در سال 1399 برابر با 22672 ريال می‌باشد که متقاضیان موظف به پرداخت آن هستند.

دریافت کد پستی ملک از سایت

برای دریافت گواهی پستی باید مقدار کمی پول پرداخت کنید که این پول توسط اداره پست از شما گرفته می‌شود. زمانی که روی گزینه دریافت گواهی کد پستی کلیک می‌کنید، از شما شماره همراه دریافت می‌شود و بعد از وارد کردن شماره امنیتی که برایتان ار سال می‌شود و پرداخت مبلغ 1744 تومان از حساب خودتان گواهی تایید پستی خود را دریافت نمایید.

دریافت کد پستی ملک از سایت

در اوایل شهرداری هزینه دریافت گواهی کد پستی ملک از سایت را قبول کرده بود بنابراین دریافت آن رایگان برای صاحب ملک یا مشتری انجام می‌شد؛ اما بعدا شهرداری از ارائه این سرویس شانه خالی کرده و شرکت پست از مشتریان هزینه دریافت می‌نماید. البته چنانکه مشاهده می‌کنید هزینه دریافت کد پستی ملک از سایت واقعا زیاد نیست و به اندازه قیمت نیم لیتر بنزین در حال حاضر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…