مسکن اصلی‌ترین خواسته جامعه کارگری

1
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاظم فرج اللهی گفت: نه تنها حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی بلکه کل دستمزد پرداخت شده به کارگران کشور حتی با هزینه‌های مسکن در روستاهای خارج استان تهران نیز همخوانی ندارد.
حق مسکن کارگران

به گزارش دلتا مگ به نقل از ساختمان آنلاین، باتوجه به دستمزد چهار میلیون تومانی کارگران، هزینه اجاره‌بهای کامل سه میلیون تومانی دقیقا، حداقل بیش از ۶۰ درصد درآمد کارگران را می‌بلعد.

کاظم فرج‌اللهی “فعال کارگری و کارشناس مسائل کار” تاکید کرد: اعضای طرفین تشکیل‌دهنده شورای عالی کار اعم از طرف کارگری، کارفرمایی و دولت هیچ‌کدام آن قدر هم دور از فضای اقتصادی نیستند که ندانند بن حق مسکن فعلی برای کارگران هیچ میزان از هزینه‌های این حوزه را پوشش نمی‌دهد و در حال‌حاضر مسکن اصلی‌ترین خواسته جامعه کارگری است.

وی در ادامه افزود: هیچ ضابطه و قاعده‌ای نیز در قانون برای تعیین حق مسکن پیش‌بینی نشده است و تعیین این میزان در سال‌های اخیر کاملا دلبخواهی است.

کارشناس مسائل کار خاطرنشان کرد: برخلاف بن حق مسکن، ما بن حق اولاد را داریم که گفته می‌شود شامل مزد سه روز کاری از میزان حداقل دستمزد است که با این احتساب ۱۰ درصد به دستمزد اضافه می‌کند اما در بحث مسکن هیچ ضابطه خاصی برای تعیین کمک هزینه متناسب با هزینه‌های اجاره‌بها نداریم.

راهکار بهبود حق مسکن کارگری

راهکار بهبود حق مسکن کارگری

وی با انتقاد از تفکیک دستمزد به انواع و اقسام مزایای مضاعف بر دستمزد تصریح کرد: در سایر کشورهای نسبتا توسعه یافته یا درحال توسعه، مشاهده می‌کنیم که افزایش حداقل دستمزد به صورت یکجا به کل دستمزد پرداختی منتقل می‌شود و به انواع و اقسام بن‌ها و کمک هزینه‌ها تقسیم نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی:  وضعیت اسفبار سکونتگاه‌های غیررسمی در تهران

فرج‌اللهی اضافه کرد: بجای تکه‌تکه کردن دستمزد، باید یکجا همه هزینه‌ها را در حداقل دستمزد منعکس کنند و پرداخت چنین کمک هزینه‌هایی بیشتر توهین به کارگران کشور محسوب می‌شود!

این فعال کارگری اظهار کرد: در شرایطی که خط فقر موجود در شهرهای بزرگ امروزه حدود ۱۲ میلیون تومان است و دستمزد چهار میلیون تومانی فعلی یک سوم این میزان است، هزینه های مسکن بیش از دو سوم حقوق کارگران را به خود اختصاص می‌دهد و این پذیرش کارگران به عنوان افرادی گرسنه و زیر خط فقر مطلق است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «ارسال پیامک هشدارآمیز برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. علی

    10 اسفند 1400 در 12:03 ب.ظ

    اتفاقا هزینه مسکن در شهری مثل بابل ، بیشتر از تهران میباشد، چراکه شهر تهران از لحاظ مسکن به سه قسمت : شمال تهران ، مرکزی تهران و جنوب تهران تقسیم میشود، 99 درصد کارگران در تهران جنوب و مرکزی تهران سکونت دارند، بدین ترتیب قیمت مسکن در شهرهایی مثل بابل و ساری بیشتر از تهران مرکزی و جنوب تهران میباشد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …