پرکاربردترین مصالح ساختمانی تهران گران شد

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیشترین میزان تورم فصلی در میان دیگر گروه اقلام پرکاربرد ساختمانی، مربوط به گروه ماسه‌‌ شسته با رشد ۶/۲۹‌ درصدی در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل یعنی تابستان ۱۴۰۰ است.
متوسط قیمت مصالح ساختمان

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، میانگین قیمت ۹ آیتم پرکاربرد ساختمانی نشان‌دهنده تورم فصلی ۵/۷‌ درصدی در بازار این گروه از مصالح است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، متوسط قیمت مصالح ساختمانی در این ۹ گروه اصلی در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل یعنی تابستان ۱۴۰۰ معادل ۵/۷‌ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش، تغییرات قیمت مصالح ساختمانی در ۹ گروه شامل، «سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید درجه یک»، «ماسه‌‌شسته»، «آجر ماشینی سوراخ‌دار سفید ۵/۵ سانتی»، «تیرآهن نمره ۱۴»، «میلگرد ساده نمره ۱۸ و کمتر»، «سیمان پرتلند تیپ ۲»، «بتن آماده با عیار ۲۰۰ کیلوگرم در مترمکعب»، «گچ» و «ورق بدون موج اکریلیک به ضخامت حدود ۳ میلی‌متر»، آمده است.

بعد از ماسه شسته بیشترین تورم در بازه زمانی یاد شده مربوط به گروه تیرآهن نمره ۱۴ با رشد ۴/۹‌ درصدی و سپس آجر ماشینی سوراخ‌دار سفید ۵/۵ سانتی با رشد ۱/ ۸‌ درصدی قیمت بوده است.

مطلب پیشنهادی:  مالیات سالانه بر املاک از همین امروز قابلیت اجرایی دارد

پرکاربردترین مصالح ساختمانی تهران گران شد

طی دو سال گذشته، سازنده‌‌‌ها و فعالان ساختمانی از محل تورم مصالح ساختمانی و رشد شدید قیمت نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی، با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

پس از جهش قیمت مسکن و زمین و رشد شدید هزینه ساخت مسکن از ناحیه جهش قیمت املاک مسکونی کلنگی، رشد شدید هزینه‌‌‌های مربوط به تامین مصالح و نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی، رکود در بازار ساخت‌وساز را تشدید کرد.

متوسط قیمت مصالح ساختمانی از سال ۹۶ تا پایان ۹۹ بیش از ۵ برابر افزایش یافت اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، همزمان با کاهش سرعت رشد قیمت مسکن و زمین، سرعت رشد قیمت در بازار  مصالح ساختمانی نیز در حال کاهش است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نوسانات اقتصاد، عامل اصلی رشد قیمت واقعی مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …