پرکاربردترین مصالح ساختمانی تهران گران شد

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیشترین میزان تورم فصلی در میان دیگر گروه اقلام پرکاربرد ساختمانی، مربوط به گروه ماسه‌‌ شسته با رشد ۶/۲۹‌ درصدی در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل یعنی تابستان ۱۴۰۰ است.
متوسط قیمت مصالح ساختمان

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، میانگین قیمت ۹ آیتم پرکاربرد ساختمانی نشان‌دهنده تورم فصلی ۵/۷‌ درصدی در بازار این گروه از مصالح است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، متوسط قیمت مصالح ساختمانی در این ۹ گروه اصلی در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل یعنی تابستان ۱۴۰۰ معادل ۵/۷‌ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش، تغییرات قیمت مصالح ساختمانی در ۹ گروه شامل، «سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید درجه یک»، «ماسه‌‌شسته»، «آجر ماشینی سوراخ‌دار سفید ۵/۵ سانتی»، «تیرآهن نمره ۱۴»، «میلگرد ساده نمره ۱۸ و کمتر»، «سیمان پرتلند تیپ ۲»، «بتن آماده با عیار ۲۰۰ کیلوگرم در مترمکعب»، «گچ» و «ورق بدون موج اکریلیک به ضخامت حدود ۳ میلی‌متر»، آمده است.

بعد از ماسه شسته بیشترین تورم در بازه زمانی یاد شده مربوط به گروه تیرآهن نمره ۱۴ با رشد ۴/۹‌ درصدی و سپس آجر ماشینی سوراخ‌دار سفید ۵/۵ سانتی با رشد ۱/ ۸‌ درصدی قیمت بوده است.

مطلب پیشنهادی:  پرداخت اقساط نهضت ملی مسکن از چه زمانی آغاز می‌شود؟

پرکاربردترین مصالح ساختمانی تهران گران شد

طی دو سال گذشته، سازنده‌‌‌ها و فعالان ساختمانی از محل تورم مصالح ساختمانی و رشد شدید قیمت نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی، با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

پس از جهش قیمت مسکن و زمین و رشد شدید هزینه ساخت مسکن از ناحیه جهش قیمت املاک مسکونی کلنگی، رشد شدید هزینه‌‌‌های مربوط به تامین مصالح و نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی، رکود در بازار ساخت‌وساز را تشدید کرد.

متوسط قیمت مصالح ساختمانی از سال ۹۶ تا پایان ۹۹ بیش از ۵ برابر افزایش یافت اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، همزمان با کاهش سرعت رشد قیمت مسکن و زمین، سرعت رشد قیمت در بازار  مصالح ساختمانی نیز در حال کاهش است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نوسانات اقتصاد، عامل اصلی رشد قیمت واقعی مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …