نوسانات اقتصاد، عامل اصلی رشد قیمت واقعی مسکن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مصطفی‌قلی خسروی گفت: معمولا سه گروه شامل افراد غیرکارشناس، مراکز آماری و سامانه‌های فروش ملک باعث ایجاد تنش در بازار املاک می‌شوند.
قیمت واقعی مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، مدیران پلتفرمها و برخی کارشناسان، حذف قیمت را در تغییرات بازار مسکن بی‌تاثیر می‌دانند و می‌گویند علت اصلی رشد قیمت واقعی مسکن بین سالهای ۹۶ تا ۹۹ نوسانات اقتصاد کلان بوده است.

در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۳۳ میلیون تومان در هر متر مربع است؛ در حالی که میانگین نرخهای پیشنهادی آگهی‌ها در بهمن ماه به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد. این فاصله قیمتی در واقع می‌تواند نشان دهنده ایجاد حباب در بازار املاک باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک به عنوان یکی از منتقدان ارایه قیمت در سایتهای فروش ملکی گفت: در آگهی‌های ملکی هر کس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خود تعیین می‌کند و مدیران این سامانه‌ها هیچ نظارتی بر آن ندارند.

علت اصلی رشد حدود ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن

علت اصلی رشد حدود ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن

مصطفی‌قلی خسروی با بیان اینکه آرامش فعلی بازار مسکن باید با همدلی مردم و مسئولان حفظ شود گفت: معمولا سه گروه شامل افراد غیرکارشناس، مراکز آماری و سامانه‌های فروش ملک باعث ایجاد تنش در بازار املاک می‌شوند. تقاضای ما این است که افراد غیرکارشناس از انجام مصاحبه‌های تنش‌زا در رسانه‌ها خودداری کنند.

در سوی مقابل اما مدیران سایتهای اینترنتی معتقدند که حذف نرخ‌گذاری در واقع خاموش کردن تابلوی قیمت در بازار مسکن است و نه تنها کمکی به کاهش قیمت‌ها نمی‌کند بلکه منجر به فضای تاریک در بازار می‌شود و در رشد قیمت اثرگذار خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  تاوان سنگین دخالت در بازار اجاره!

به طور مثال در روز هفتم اسفندماه ۱۴۰۰ یک پنت هاوس ۸۵۰ متری در نیاوران به قیمت ۴۷۰ میلیارد تومان برای فروش عرضه شده که نرخ هر متر مربع آن ۵۵۲ میلیون تومان است! در حالی که خانه‌های بسیار گران قیمت در شمال تهران بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در هر متر مربع قیمت‌گذاری می‌شود.

بازار مسکن از حدود یک سال قبل به آرامش رسیده و با وجود افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمتهای اسمی، قیمت واقعی مسکن تقریبا نصف شده است.

فعالان کسب و کارهای اینترنتی با اتکا به این آمار، علت اصلی رشد حدود ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن از سال ۱۳۹۶ تاکنون را اثرپذیری این بازار از تحولات اقتصاد کلان و رشد قیمت ارز می‌دانند.

با همه این اوصاف برخی فعالان بازار املاک و همچنین نمایندگان مجلس از قیمت‌سازی کاذب در پلتفرم‌های معاملات مسکن ناخرسند هستند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اختلاف‌ها بر سر قیمت مسکن حمایتی بالا گرفت» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …