نکات مهم در مورد شاهد اجاره‌نامه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر کسی نمی‌تواند به عنوان شاهد انتخاب شود. شرایط شهود در قرارداد اجاره باید به صورت کامل رعایت شود تا امضای شاهد قرارداد اجاره و شهادت او معتبر باشد.
شاهد اجاره نامه

بیشتر دعاوی دادگاه‌ها در بحث مالک و مستاجر مربوط به عدم امضاء و اثر انگشت دو شاهد در قولنامه و سهل انگاری در این امر است. اگر قرار است شما هم بعنوان شاهد اجاره نامه، قراردادی را امضا کنید، بهتر است مطلب امروز دلتامگ را بخوانید.

شاهد اجاره نامه فردی است که در زمان تنظیم و امضای عقد اجاره حضور دارد و به موضوع قرارداد آگاهی دارد. شاهد یا شاهدان افرادی هستند که از قرارداد اجاره خبر دارند و در آینده نیز در شرایط لازم و در زمان وجود اختلاف، میان مستاجر و موجر، به کمک دو طرف می‌آیند و به یقین، گواهی می‌دهند.

در صورت عدم وجود شاهد در اجاره نامه، مراجعه به دادگاه تنها راه ممکن است. در واقع اگر اجاره‌نامه شاهد نداشته باشد، شما تنها می‌توانید به دادگاه مراجعه کنید و وارد یک فرآیند طولانی، برای صدور حکم مناسب ( معمولا تخلیه ) شوید.

اما اگر قرارداد اجاره شما را دو شاهد امضا کرده باشند، طبق قانون، شما می‌توانید به راحتی به شورای حل اختلاف بروید و در کوتاه‌ترین زمان حکم تخلیه فوری بگیرید. اجاره‌نامه بدون شاهد از این امتیاز محروم است.

آیا برای تمدید قرارداد اجاره نیز نیاز به امضا شاهد داریم؟

تمدید قرارداد اجاره بدون شاهد اتفاقی شایع است که برای تمدید قرارداد در بین مستاجر و مالک اتفاق می‌افتد. بهتر است در این مورد نیز مانند انعقاد قرارداد اولیه، امضا شاهدین را داشته‌باشیم تا در صورت بروز مشکل بتوان به آسانی پیگیری‌های لازم را انجام داد.

ویژگی‌های شاهد اجاره نامه

ویژگی‌های شاهد اجاره نامه

قبل از انتخاب شاهد برای قرارداد اجاره خود، لازم است از شرايط شاهد در اجاره‌نامه با خبر باشید. این کار باعث می‌شود در آینده به مشکل برنخورید. آگاهی از این شرایط باعث می‌شود در روند اثبات حق شما مشکلی ایجاد نشود. شرایط شهادت زیر مجموعه‌ای از قانون مدنی است.

مطلب پیشنهادی:  نکات قانون عقب نشینی ساختمان را بدانید

شرایطی که در قانون مدنی برای شاهد آمده‌است شامل موارد زیر است:

بلوغ: شاهد شرعی معرفی شده به دادگاه بایستی بالغ باشد یا به عبارت دیگر صغیر یا طفل نباشد. در قانون مجازات اسلامی آمده‌است که دختران در سن ۹ سالگی و پسران در سن ۱۵ سالگی به بلوغ می‌رسند. ( ارزش شاهد زن در اجاره نامه نصف مرد است، مثلا هنگام عقد قرارداد به امضا دو زن و یک مرد یا دو مرد نیاز داریم ).

عقل: شاهد نباید مجنون باشد. کسی که شهادت می‌دهد باید در صحت کامل عقلانی به سر ببرد.

عدالت: عدالت یعنی شخص مرتکب گناهان کبیره نباشد. البته پر واضح است که کسی نمی‌تواند مطمئن باشد شخص گناه کبیره را انجام داده یا نداده است اما همین که به این امر شهرت نداشته باشد کافی است.

عدم وجود دشمنی بین شاهد و طرفین دعوا: شاهد همان طور که نباید سودی از شهادتش ببرد، نباید دعوا و خصومتی نیز با طرفین دعوا داشته باشد.

نکته لازم به ذکر این است که اجاره نامه بدون امضای موجر یا مستاجر ( دو طرف قرارداد )، فاقد قرارداد است. علاوه بر امضای طرفین قرارداد لزوم امضا شاهد نیز در مطالب بالا توضیح داده‌شد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «هرآنچه که باید در مورد خرید خانه کلنگی بدانیم» را در دلتامگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …