تخلیه تدریجی حباب مسکن

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن با اعلام اینکه حباب مسکن در حال تخلیه شدن است، تاکید کرد که شناسایی خانه‌های خالی به جایی نرسید، از طرف دیگر پروژه نهضت ملی مسکن تاثیر چندانی بر روند کلی بازار ایجاد نمی‌کند.
قیمت آپارتمان در تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن، ورود میلیون‌ها خانه خالی به بازار مسکن را خیالی دانست و عنون کرد: تاثیر این نوع مالیات‌ها در بازار مسکن بسیار ناچیز خواهد بود.

او با بیان اینکه موضوع خانه‌های خالی عملا به جایی نرسیده است، اظهار داشت: چرا که شناسایی این واحدها بسیار دشوار است و این تصور که میلیون‌ها خانه خالی به بازار وارد می‌شود به نوعی خیالات بود.

بر اساس گفته این کارشناس بازار مسکن، مالیات واحدهای لوکس نیز به دلیل آنکه تعدادشان چندان زیاد نیست، عملا تاثیری در وضعیت کلی بازار ندارد.

وی معتقد است که حتی پروژه نهضت ملی مسکن تاثیر چندانی بر روند کلی بازار ایجاد نمی‌کند گفت: به طور متوسط از حدود یک سال و نیم گذشته قیمت مسکن در شهر تهران هر ماه ۱.۵ درصد افزایش یافته در حالی که تورم عمومی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بین ۲.۵ تا ۳ درصد بوده است؛ یعنی حدود دو برابر افزایش قیمت مسکن.

حباب مسکن در حال تخلیه

سلطان محمدی با اظهار به اینکه حباب قیمت مسکن در حال تخلیه تدریجی است، بیان کرد: وضعیتی که هم‌اکنون در بازار مسکن وجود دارد معمولا در دوره رکودی مسکن اتفاق می‌افتد. در این مدت حباب دوره رونق به طور آرام تخلیه می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های بازار مسکن با سایر بازارها این است که به دلیل چسبندگی قیمت‌ها در بازار مسکن، تغییرات قیمت در جهت تخلیه حباب، به کندی صورت می‌گیرد. دوره رکود عموما با کاهش قیمت اسمی مسکن همراه نیست ولی میزان رشد آن آرام می‌شود و از تورم عمومی جا می‌ماند.

مطلب پیشنهادی:  کارگاه‌های ساختمانی تعطیل می‌شود؟

سلطان محمدی با بیان اینکه علیرغم رشد حدود ۲۰ درصد قیمت مسکن در شهر تهران حباب قیمت آن نیز حدود ۲۰ درصد تخلیه شده است، پیش‌بینی کرد: این روند برای یک سال آینده هم احتمالا تداوم می‌یابد.

او می‌گوید: به دلیل فشارهای تورمی، افزایش قیمت خانه را خواهیم داشت اما افزایش کمتر از تورم خواهد بود. البته این در میان‌مدت ممکن است متغیرهایی منجر به شوک‌های مثبت و منفی شود و روند با نوسانات ماهیانه همراه باشد. یعنی در ماه‌هایی شاهد شیب بالا یا شیب پایین باشیم ولی انتظار داریم روند افزایشی با شیب کمتر از تورم ادامه یابد.

مطالعه بیشتر: مطلب «کمترین ساخت و ساز در تابستان‌های 5 سال اخیر» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …