دمای بالای قیمت مسکن در پرند و پردیس

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در شرایطی که از ابتدای امسال، سرعت رشد قیمت مسکن در شهر تهران، روند کاهشی داشته است اما دمای قیمتی در بازار مسکن شهرهای حومه‌‌‌ پایتخت به‌خصوص دو شهر جدید پرند و پردیس همچنان بالاست.
قیمت اجاره در حومه تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، آمارها نشان می‌دهد، سال گذشته سرعت رشد قیمت مسکن در شهر تهران و شهرهای حومه‌‌‌ پایتخت بیش از 6 برابر تورم مسکن فعلی بود و نرخ رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ دیگر نیز بیش از 30‌ درصد برآورد شد.

یکی از دلایل کاهش شدید سرعت رشد قیمت در تهران مربوط به کاهش خریداران غیرمصرفی در بازار معاملات مسکن است این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد، متوسط قیمت مسکن از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه جاری، در شهر جدید پردیس، 25‌درصد و در شهر جدید پرند 19‌درصد افزایش یافت.

مقایسه تورم مسکن در این دو شهر جدید در مقایسه با تورم مسکن تهران و سایر شهرهای بزرگ نشان‌دهنده نبض تند معاملات مسکن در این دو شهر است.

بازار معاملات مسکن شهرهای جدید اطراف تهران که از نیمه سال 97 و همزمان با شروع جهش در بازار مسکن پایتخت، به پناهگاه متقاضیان مسکن تبدیل شد هم‌‌‌اکنون شکل متفاوتی از چرخش وضعیت را نسبت به قبل نشان می‌دهد.

شهرهای حومه‌‌‌ پایتخت

از نیمه سال 97، همزمان با ادامه جهش در بازار معاملات مسکن شهر تهران که منجر به تضعیف قدرت خرید خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها و گروه‌‌‌های فاقد مسکن در پایتخت شد، شهرهای جدید به پناهگاه خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها برای خرید مسکن تبدیل شد.

در سال 98 نیز تعداد بیشتری از متقاضیان مصرفی و به‌خصوص خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها که به دلیل استمرار جهش قیمت مسکن قادر به خرید آپارتمان در مناطق مصرفی تهران نبودند، به بازار مسکن شهرهای جدید پناه برده واقدام به خرید واحد کردند.

اما در سال 99 رویداد دیگری، بازار مسکن شهرهای جدید را تحت‌تاثیر قرار داد. این رویداد در واقع تبدیل شدن شهرهای جدید به پناهگاه امن سرمایه‌گذاران ملکی بود. به دلیل ادامه جهش در بازار معاملات مسکن شهر تهران، بخشی از متقاضیان سرمایه‌‌‌ای نیز به بازار مسکن حومه به‌خصوص شهرهای جدید پرند وپردیس رو آورده و اقدام به خرید آپارتمان در این شهرها کردند.

مطلب پیشنهادی:  قیمت آپارتمان با متراژ کوچک چقدر است؟

در واقع در سال 98، شهرهای جدید به پناهگاه امن سرمایه‌گذاران ملکی پایتخت تبدیل شدند. در شرایطی که بازار معاملات شهر تهران از اواخر سال گذشته به بازاری غیرجذاب فاقد چشم‌‌‌انداز سود محسوس در کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذارها تبدیل شد و به دوره پساجهش و اتمام خریدهای سفته‌‌‌بازی و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ورود کرد، این موضوع در شهرهای جدید نیز مشاهده شد.  در واقع بازار مسکن شهرهای جدید نیز مانند بازار مسکن تهران وسایر شهرهای بزرگ هم‌‌‌اکنون با کاهش ورودی و همچنین افزایش خروج سرمایه‌گذارها مواجه شده است.

برآوردها نشان از کاهش شکاف قیمت مسکن شهر تهران با قیمت مسکن شهرهای جدید حومه پایتخت خبر می‌دهد. نسبت میانگین قیمت آپارتمان‌‌‌های تهران به پردیس که در سال 97 یعنی در ابتدای دوره جهش معادل 2 بود اما در پایان 99 به 2/ 3 برابر رسیده بود، به دلیل کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در تهران، هم‌‌‌اکنون به 8/ 2 کاهش یافته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «خبری از رونق و کاهش نرخ اجاره‌بها نیست» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…