خبری از رونق و کاهش نرخ اجاره‌بها نیست

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناس بازار مسکن می‌گوید: طبق گزارش مرکز آمار، در ماه‌های گذشته در تهران و سایر شهرهای کشور نرخ رشد اجاره‌بها ۵۰ تا ۵۴ درصد و قیمت معاملاتی مسکن یک تا ۲ درصد افزایش داشته است، بااین‌حال تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه معاملات و اجاره در بازار مسکن روند کاهشی داشته است.
تورم بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری آنا، طبق بررسی‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن طی ۱۰ ماه گذشته، تورم نقطه‌ای مسکن روند نزولی داشته اما تورم نقطه ای اجاره بها در جهتی عکس، سیر صعودی را در پیش‌ گرفته است.

مهدی بهداد می‌گوید: وقتی شخصی بخش قابل‌توجهی از سرمایه خود را وارد بازار مسکن کرده (خرید مسکن با قیمت بالا) به‌تبع به‌منظور بازگشت هزینه اولیه متحمل شده خود، انتظار دریافت اجاره بالایی خواهد داشت.

به اعتقاد این کارشناس بازار مسکن هرچند گزارش‌های بانک مرکزی نشان‌دهنده کاهش رشد فزاینده مسکن و حرکت آن به سمت صفر است اما به نظر می‌رسد این موضوع ریشه در کشش‌پذیری بازار اجاره، موضوعات فصلی و … دارد.

خبری از رونق و کاهش نرخ اجاره‌بها نیست

عوامل کاهش همزمان تورم نقطه ای اجاره و معاملات مسکن

بهداد در ادامه یکی دیگر از عوامل کاهش همزمان تورم نقطه ای اجاره و معاملات مسکن در دی ۱۴۰۰ را به قدرت خرید حقیقی طرف تقاضا مربوط دانسته و می‌گوید: توان‌بخش تقاضا کاهش‌یافته است و از آنجایی‌که سهم مسکن و اجاره بخش قابل‌توجهی از سبد هزینه‌های خانوار را شامل می‌شود دیگر کششی در سمت تقاضا وجود ندارد.

کارشناس بازار مسکن به‌ پیش‌بینی بخش اجاره در روزهای پایانی سال و اوایل سال ۱۴۰۱ پرداخته و می‌گوید: هرچند میزان دستمزد و حقوق، رقم تسهیلات بخش مسکن و … در سال آینده که اکنون در صحن مجلس و در فرآیند بررسی بودجه ۱۴۰۱ مؤثر در توان طرف تقاضاست اما درمجموع مستأجران کشش نرخ اجاره‌بهای فعلی و روند افزایشی آن را ندارند.

مطلب پیشنهادی:  خانه اولی ها این نکات را فراموش نکنند!

به گفته کارشناس بازار مسکن، حداقل در ماه‌های پایانی ۱۴۰۰ رونقی در بازار مسکن نخواهیم داشت چراکه رونق ویژگی‌هایی دارد که بر اساس آن‌ها؛ تعداد معاملات باید بالغ‌ بر ۱۰ هزار فقره بوده و پایداری داشته باشد یعنی برای بیشتر از ۲ ماه شاهد معاملاتی تا حجم حداقل ۱۰ تا ۱۴ هزار فقره باشیم.

وی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم البته این درجه صعود بیشتر از نرخ تورم نخواهد بود چراکه طی یک سال گذشته تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن ۲۰ تا ۲۱ درصد به ثبت رسیده که کمتر از نرخ تورم اقتصاد بوده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «پرستاران تهران صاحب‌خانه می‌شوند» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …