رواج خرید و فروش آپارتمان‌‌‌ قبل از گواهی پایان کار

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در سال‌های اخیر به دنبال جهش بی‌‌‌سابقه و مستمر قیمت بازار مسکن و تورم مصالح ساختمانی، سبب شده خرید و فروش آپارتمان‌‌‌های مسکونی پیش از دریافت گواهی پایان کار از شهرداری بیش از هر زمان دیگری رایج شود.
گواهی پایان کار از شهرداری

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، در واقع با تنگنای مالی سازنده‌‌‌ها برای تکمیل ساختمان به دلیل تورم مصالح از یکسو و عدم توانایی مالی خریداران و هیجان سرمایه‌گذاران از سوی دیگر حساسیت نسبت به خرید ساختمانی که واجد گواهی پایان کار است، به مراتب کمتر شده است.

این شیوه معامله نیز در اغلب موارد دردسر محرز برای بهره‌‌‌بردار ساختمان تلقی می‌شود و مشکلاتی به دنبال دارد که بعضا حل آنها ماه‌‌‌ها و حتی شاید سال‌ها به طول می‌‌‌انجامد.

از سمت دیگر، تهران به کانون فروش یا بهره‌‌‌برداری از ساختمان‌‌‌های فاقد گواهی پایان کار تبدیل شده است، در حالی که برابر مفاد قوانین موجود نداشتن گواهی پایان کار می‌تواند به منزله عدم‌تکمیل ساختمان و حتی فقدان ایمنی آن تلقی شود، اما شهرداری در قبال بهره‌‌‌برداری از ساختمان‌‌‌های بدون پایان کار سکوت کرده است.

گواهی پایان کار از شهرداری

اخیرا یک ساختمان در تهران که پنج سال قبل در جریان یک آتش‌‌‌سوزی فروریخت، با توافق مالک و شهرداری به صورت موقت مورد بهره‌‌‌برداری قرار گرفته و مقرر شده ظرف یکی دو ماه آینده نسبت به رفع نواقص ایمنی آن که مقدمه صدور گواهی پایان کار است، اقدام شود.

ساختمانی که از آن به عنوان یکی از مصادیق بهره‌‌‌برداری بدون پایان کار یاد می‌شود، کار ساخت خود را بدون پروانه ساختمانی صادر کرد و پروانه زمانی توسط شهرداری برای این بنا صادر شد که شاید حدود  80‌درصد از این پروژه تکمیل شده بود.

مطلب پیشنهادی:  نگاهی به معایب خانه‌‌‌سازی دولتی

البته این قبیل ساخت‌وسازها که بدون دریافت مجوز کلید می‌‌‌خورند، اغلب توسط شخصیت‌‌‌های حقوقی انجام می‌شود و سخت‌‌‌گیری برای اشخاص جدی‌‌‌تر است. اکنون نیز بهره‌‌‌برداری از ساختمان مذکور در حالی به شکل موقت آغاز شده که ظاهرا هنوز تاییدیه‌‌‌های ایمنی برای این ساختمان صادر نشده است

. اما مساله این است که در این قبیل پروژه‌‌‌ها هم بهره‌‌‌برداران، هم سازنده و سرمایه‌گذار هزینه این شکل از اجرای قانون توسط شهرداری را می‌‌‌پردازند، چراکه در صورت بروز هرگونه اتفاق، بیشترین هزینه به مالک، سازنده و بهره‌‌‌برداران تحمیل می‌شود و بازنده اصلی سهل‌‌‌انگاری در ممانعت از بهره‌‌‌برداری از ساختمان‌‌‌های بدون پایان کار آنها خواهند بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «تهاتر ملک چیست و چه مزایایی دارد؟» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «رواج خرید و فروش آپارتمان‌‌‌ قبل از گواهی پایان کار» از مجله ملکی دلتا […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:43 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …